Gymnasieelever skal have mere hjælp til at vælge den rette uddannelse. Og hjælpen skal komme fra personer, der kender de unge og deres evner.
Det er budskabet fra Gymnasieskolernes Lærerforening, som vil have studievejledningen tilbage i gymnasiernes hænder. I dag er det vejledere udefra, der forsøger at lede eleverne på rette spor, men det er ikke optimalt, mener lærerne.
- Man skal for det første lægge vejledningen tilbage på gymnasierne til de studievejledere og lærere, der kender eleverne, deres niveau og deres muligheder i forhold til den videre uddannelse, siger formand Annette Nordstrøm Hansen.
En række videregående uddannelser er ifølge Jyllands-Posten præget af et højt frafald. På knap 50 uddannelser falder mindst hver fjerde studerende fra inden for det første år.
Og frafaldet hænger sammen med, at de studerende ikke har nok kendskab til de enkelte studier, inden de søger ind, mener gymnasielærernes formand.
- Vi skal være bedre til at vejlede de unge, siger Annette Nordstrøm Hansen, som gerne ser, at studievejledningen bliver en integreret del af undervisningen.
Det kan ske ved eksempelvis at tage til oplæg på professionshøjskoler og andre uddannelsessteder, foreslår hun.
- Vi skal de kommende år arbejde på at skabe et bedre samarbejde mellem gymnasierne og institutionerne, der tager imod gymnasieeleverne efterfølgende. Det sker allerede i dag, men jeg tror, at vi kan blive bedre til det.
At mange studier mister den ene studerende efter den anden hænger dog også sammen med universiteternes måde at optage studerende, mener Annette Nordstrøm Hansen.
- Universiteterne skal overveje at kombinere vurderingen af karakterer med individuelle samtaler med eleverne for at finde ud af, om de har de fornødne kompetencer til de enkelte studier, siger hun.
Formanden medgiver dog, at der er en klar sammenhæng mellem gymnasieelevers karakterer og sandsynligheden for, at de gennemfører en uddannelse.
- Men jeg tror ikke, at det betyder noget, om man har 10, 12 eller 7 i snit, siger hun.
/ritzau/