Gode bilister? Sådan opfatter vi os selv ude i trafikken

Holger Madsen

11 år siden

|

10/09/2013

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er SEAT, der sammen med YouGov har undersøgt hvordan vi opfatter os selv ude i trafikken.

Et par af konklusionerne er blandt andet, at unge synes de er bedre bilister end de ældre, og mænd mener i højere grad end kvinderne, at de kører bedre bil end de øvrige ude i trafikken.

Vi har kigget undersøgelsen igennem - og her er en stribe af konklusionerne:

Grundlæggende synes vi selv, at vi viser hensyn: To tredjedel siger, de viser hensyn over for andre, mens kun en tredjedel indrømmer, at de godt kan blive irriterede mv.

Markant flere unge (18-34) siger ja til: "Når jeg kører bil, kan jeg godt blive irriteret, når der er kø, eller når nogen kører langsomt og bremser trafikken. Det sker af og til, at jeg er nødt til at køre lidt friskt til, for at komme hurtigere frem"

SE OGSÅ: Her er verdens mest pimpede biler

"Markant flere ældre siger omvendt: Når jeg kører bil, viser jeg altid hensyn overfor de andre i trafikken. Jeg holder tilbage for andre bilister, jeg tager ikke chancer og er i det hele taget opmærksom på at få trafikken til at glide, for det er min erfaring, at så kommer vi alle hurtigere frem"

Det er også især i de store provinsbyer, at folk bliver irriterede og kører friskt.

Det tyder på, at det især er de, der indrømmer, at de godt kan blive irriterede og kører friskt, der synes, at andre bilister kører egoistisk uden at tage hensyn til andre.
(måske ud fra en tankegang om, at ”når andre gør sådan, gør jeg det også” – det er der dog ikke spurgt om…

Heldigvis kan de altså selv se det. Signifikant flere af dem, der kører friskt mv., siger, at de selv kan ændre deres nuværende kørsel for at få trafikken til at glide bedre.

Mænd synes i meget højere grad end kvinder, at de er bedre bilister end andre.

Unge synes i langt højere grad end gamle, at de er bedre bilister end andre.

Det samme gælder hovedstadens beboere i forhold til jyder og fynboer. Samt folk, der kører mange km

Dem, der synes, at de er bedre bilister end andre, har tendens til at synes, at andre kører egoistisk.

Omvendt - de, der ikke synes, at de er bedre end andre, synes ikke, at andre har en tendens til at køre egoistisk. Der er måske en vis portion selvretfærdighed over det her.

Jo mere, man kører - (jo længere tid eller jo flere kilometer) hænger sammen med, at man så også i stigende grad oplever at andre bilister kører egoistisk og uden at tage hensyn etc.

Unge mener i højere grad end gamle, at de selv kan ændre deres nuværende kørsel. Ældre mener i højere grad end unge, at de ikke kan ændre deres nuværende kørsel for at få trafikken til at glide bedre.

Folk er generelt ret gode til ikke blot at skyde skylden på andre, men også til at erkende, at de også selv kan gøre noget.

"De tænker mere på sig selv end på fællesskabet" er den grund flest tror på, når det gælder hvorfor nogle kører egoistisk. Unge mener dog i høj grad, at det skyldes, at ”De har travlt”.

Folk synes, at trafikken glider fint. Især de gamle (en pæn del af dem bor formentlig også på landet). Der er ingen nævneværdig forskel regionalt - hovedstadsbeboere synes generelt ikke, at trafikken glider mindre fint, hvor de normalt færdes i bil, end andre folk rundt om i landet.

LÆS OGSÅ: Her er de virkelig sjove patientjournaler

Men - jo længere tid man kører og jo flere kilometer, man kører, jo større er tendensen til, at man ikke synes, at trafikken glider fint.

Og af dem, der ikke synes, at trafikken glider fint, er der en overvægt af folk, der mener, at de er bedre bilister end andre.

Folk, der ikke synes, at trafikken glider fint, oplever i stort omfang, at andre bilister kører egoistisk.

Der er altså en kobling mellem ikke-glidende trafik og oplevelse af  egoistisk kørsel.

Er der noget af det her du kan genkende fra dig selv ude i trafikken? Skriv din mening her: