God nyhed fra DSB: Introducerer nyt tiltag

Emil Martesen

110 uger siden

|

09/11/2022
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu skal man ikke vente meget længere - blot to uger.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er de færreste, som ikke har haft problemer med monopol-virksomhedens betaling. 

Men nu er der godt nyt, idet DSB har påbegyndt udrulningen af en ny mobilbetalingsløsning, Softpay, som afløser en række forskellige hardwareløsninger, der tidligere har været anvendt i togene. 

Den mobile terminalløsning, der blot kræver at togføreren har en android telefon ved hånden, vil gøre det enklere at foretage salg af billetter, kioskvarer og udstede kontrolafgifter ombord. 

Det kommer i kølvandet på at forenkle systemet, og som et led i at strømline deres betalingsprocesser. 

Humlen er, at togførere er i stand til at håndtere betaling ombord på togene. 

Desuden kan de modtage betaling for billetter, kioskvarer og kontrolafgifter. 

Softpay, som formidles via Nets, er et dansk baseret internationalt betalingsselskab, der har udviklet en såkaldt ”Tap To Phone” løsning, som forvandler android-baserede mobiltelefoner til en kontaktløs (NFC) betalingsterminal med PIN. 

Det løfter Nets sløret for i en pressemeddelelse

Fem enheder bliver til én

DSB har igennem de sidste tre sendt fem forskellige hardware enheder på pension, som nu erstattes af en Samsung androidtelefon, som giver adgang til at benytte funktionaliteten fra Softpay. DSB er nu i færd med at distribuere op til 1000 telefoner til sit korps af togførere, hvilket vil bidrage til at gøre betalingsprocessen ombord mere gnidningsløs. 

Den nye funktion vækker også glæde hos Leif Fabrin, områdechef for togpersonalet, der påpeger følgende: 

“Vi vil gerne gøre det nemmere både for vores passagerer, men også for vores togførere på tværs af landet, at håndtere betalinger ombord på vores toge. Denne løsning fra Softpay vil styrke funktionaliteten i vores billetteringsapp og gøre processen mere gnidningsløs for alle”.

DSB forventer, at alle togførere vil være udstyret med den ny betalingsløsning inden for de næste par uger, hvilket ifølge Softpay er én af styrkerne ved denne nye løsning:

“Ved at vælge Softpay som den fremtidige mobile betalingsløsning vil DSB få glæde af at have en mobil terminalløsning som gør det muligt at afvikle betaling på stedet via en almindelig smartphone. Da denne løsning bygger på den eksisterende betalingsinfrastruktur hos DSB, vil dette kunne ske med minimale omkostninger og kan udbredes meget hurtigt”, siger Craig Jacoby, CEO hos Softpay.