Der er masser af danske forbrugere, som gerne vil være med til at reducere CO2-udledningen.
Flere af dem går med et godt hjerte også længere end bare at forkorte de varme bade, men mange initiativer fungerer ikke efter hensigten.
Det siger fremtidsforsker Martin Kruse, der blandt andet beskæftiger sig med klima, energi og fødevarer hos Instituttet for Fremtidsforskning.
- Det er for eksempel en trend, at folk dyrker deres egen have, og det er virkelig tydeligt, at de prøver at gøre noget for klimaet. Men lokalproduktion er ikke nødvendigvis mere CO2-venligt, fordi du skal transportere nogle varer frem og tilbage til produktionen.
- Regnestykket er ikke helt tænkt igennem, for ser man på den fulde cyklus, så sviner det ofte mere, end folk tror. Det er ikke det samme som at sige, at man ikke kan lave en lokalproduktion, men det er en god idé, at initiativerne bliver tjekket igennem.
- Der er en stor forvirring om hos forbrugerne, hvad der det rigtige at gøre og købe, siger han.
FN's klimapanel (IPCC) fremlagde søndag en rapport, hvor af det fremgik, at hvis man skal undgå temperaturstigninger på over to grader, skal man udlede 40-70 procent mindre CO2.
Ifølge Martin Kruse skal der gribes ind politisk over for udledningsproblemet, men ud over at det rent praktisk er svært, er det heller ikke omkostningsfrit.
- Vi agerer meget kortsigtet. Det er svært at gå ind og ændre de lovgivninger, der skal til, for at vi får reduceret CO2-udslippet, og så koster det arbejdspladser. Det skal også ske på internationalt plan, men det er ekstremt svært at ændre noget bilateralt.
- Der kan for eksempel lægges en CO2-afgift på importerede produkter, fordi det bliver et økonomisk incitament for forbrugerne. Man kan se fra økologi, at folk gerne betaler lidt ekstra, hvis det gør en forskel, siger Martin Kruse.
I samme ombæring påpeger han, at det er et stort problem, at de grønne energier ikke er konkurrencedygtige. Store udvindinger af skiffergas gør det for eksempel svært for solcelle-energi at konkurrere på prisen.
/ritzau/