En ny ordning vil gøre det nemmere for flypassagerer at få erstatning fra flyselskaber, der nægter at punge ud.
Med de nye regler får Trafikstyrelsen mulighed for at træffe endelige afgørelser, når flypassagerer klager over manglende erstatning til styrelsen. Dermed kan flyselskaberne tvinges til at betale kompensation.
Ordningen er sød musik i Forbrugerrådets ører.
- Vi mener, at den nye ordning vil medføre, at forbrugerne i langt højere grad vil få deres rettigheder igennem hos flyselskaberne end tidligere, siger Mads Mølgaard, der er jurist med speciale i flyrejser og forsikring hos Forbrugerrådet.
Passagerer kan få erstatning fra flyselskaber inden for EU ved afvisning af rejse, eller hvis deres fly er forsinkede eller aflyst.
Antallet af passagerer, der ikke får den erstatning, de har krav på, ligger ikke i småtingsafdelingen.
Firmaet Flyforsinkelse.dk, der yder juridisk hjælp til passagerer, har haft travlt siden dets opstart for et år siden.
Siden januar har firmaet haft 6500 sager, der førte til erstatning.
Ifølge direktør for firmaet, Johan Fugmann, har omkring 1000 mennesker dagligt krav på erstatning for flyrejser, baseret på tal fra Københavns Lufthavn.
Men det er langt fra alle, der ender med at få penge for flyrejsen i lommen igen.
Forbrugerrådet har længe kritiseret de nuværende regler, der ikke gør det muligt at straffe selskaberne.
- Problemet er, at nogle selskaber ikke har lyst til at betale eller ikke er enige i de afgørelser, som de har fået imod sig. I andre sammenhænge kan man tage sin kendelse med i ankenævnet, men det kan man ikke med en udtalelse fra Trafikstyrelsen, siger han.
Som noget nyt kan man politianmelde flyselskabet, hvis det ikke indretter sig efter Trafikstyrelsens afgørelse.
/ritzau/