Sagen om krakket i Roskilde Bank har tirsdag nået en foreløbig afslutning, efter at Forbrugerombudsmanden og Finansiel Stabilitet har indgået et forlig, der sikrer, at tusindvis af tidligere Roskilde Bank-aktionærer kan få delvis erstatning af deres tab.
Samtidig forventer forbrugerombudsmanden ikke, at der vil komme lignende sager fremover.
- Jeg har ikke på nuværende tidspunkt set tilsvarende aktiesalgskampagner, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Ritzau og fortsætter:
- Det forekommer mig, at det her er en særlig sag, og jeg tror heller ikke, det forekommer længere. Det har været en meget aggressiv salgsform, og det siger også lidt om det meget store beløb, man har solgt for inden for en kort periode.
Forliget indebærer, at aktionærer kan få erstatning på 60 procent af tabet, da der blandt andet skal tages højde for den generelle risiko, der er ved at investere i bankaktier.
Aftalen betyder, at bankens ledende medarbejdere, kunderådgivere og andre personer med en særlig viden omkring bankens forhold eller risikoen ved at købe aktier i Roskilde Bank ikke kan få erstatning.
- Det her er et tilbud, som Finansiel Stabilitet kommer med, og som jeg er helt enig i rammer de rigtige, der bør have det her tilbud. Hvis man ikke er omfattet af tilbuddet, så har man som privatkunde 24 uger til at gå videre med sit krav, siger Henrik Øe.
Forliget omhandler private kunder i Roskilde Bank, som har købt aktier i forbindelse med to aktiesalgskampagner, der løb fra henholdsvis 11. august 2006 til 17. september 2006 og fra 12. marts 2007 til 8. april 2007.
Roskilde Bank sendte breve til godt 28.000 privatkunder, som nu kan være erstatningsberettigede. Banken solgte aktier for omkring 370 millioner kroner i perioderne.
- Sagen er afsluttet fra min side. Jeg har kigget på hele forløbet frem til bankens sammenbrud, og det er de her to kampagner, som kan udløse erstatning, siger Henrik Øe.
/ritzau/