Forbrugerne har lukket Nøglehullet ind i varmen

John Meyer

|

15/12/2012

Dagens topnyheder

Forbrugere har fået flere sundere alternativer at vælge imellem på hylderne i supermarkederne, og på få år er antallet af nøglehulsmærkede fødevarer steget fra ganske få til nu at nærme sig de 2000.


En dugfrisk undersøgelse, som analysefirmaet Yougov har gennemført for Fødevarestyrelsen efter den seneste kampagne "Årets Nøglehulsopskrift", indeholder et godt bud på, hvorfor mærket har så stor interesse. Undersøgelsen, der omfatter mere end 1.000 forbrugere, viser, at hele 93 procent kender Nøglehullet. Halvdelen af dem, der kender mærket, vurderer, at nøglehulsmærkede fødevarer gør det nemmere at vælge sundere. Samtidig kan cirka 60 procent af de interviewede pege på en eller flere af Nøglehullets hovedbudskaber; spar på fedt, sukker eller salt og spis flere fibre og fuldkorn.


Det skal være let at være sund
- Det er min vision at det skal være let at være sund, og at vi får det sundere valg ind som det foretrukne alternativ, der hvor vi handler. Nøglehulsmærkede produkter og opskrifter har banet vejen for sund madglæde. Og det viser sig jo også, at ved at gøre det sundere valg enkelt, indbydende og velsmagende får vi åbnet døre – også for de, der måske ikke har fitnesskort og abonnement på de eksklusive gastronomimagasiner, siger fødevareminister Mette Gjerskov (S).4


Favoritterne hos forbrugerne er brød og knækbrød. Men også mel, mælk og müesli tynger godt i indkøbskurven, viser analysen.

Fødevarestyrelsens ernæringsmærke har altså godt tag i befolkningen. Tilmed viser der sig nu en spirende interesse for Nøglehullet hos de unge mellem 18-29 år. Således har 13 procent af de unge helt styr på fordelene ved at gå efter Nøglehullet.

Nøglehullet gør det nemt at vælge sund mad
- Tæt ved 2000 nøglehulsmærkede fødevarer i butikkerne.
- Mere end 125 gratis nøglehulsmærkede opskrifter på nøglehullet.dk
- Stadig flere restauranter og kantiner med nøglehulsmærkede retter på menuen.