For første gang i årtier: Nu gør skatteminister noget ved momsen

Nicolai H

30 uger siden

|

21/05/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Endelig bliver der gjort noget.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Der er godt penge-nyt for en lang række danskere - eller i hvert fald potentialet for førnævnte.

Skatteminister Jeppe Bruus åbner op for muligheden for at indføre differentieret moms i Danmark.

Formålet er at gøre sundere varer som frugt og grønt billigere og dermed mere attraktive for forbrugerne.

"Der er et potentiale i at kigge på, om man kan differentiere moms på nogle varer, som vi gerne vil have folk til at købe flere af. Det kunne for eksempel være frugt og grønt," siger Bruus til Politiken.

Selvom muligheden undersøges, understreger Bruus, at Socialdemokratiet endnu ikke har taget endelig stilling til, om partiet vil støtte differentieret moms.

I dag pålægges de fleste varer og ydelser i Danmark en moms på 25 procent, mens mange andre europæiske lande allerede har differentieret moms. Eksempelvis opkræver Belgien kun 6 procent moms på almindelige fødevarer, mens luksusvarer har en moms på 21 procent. Tyskland har lignende forskelle med 7 procent moms på fødevarer og 19 procent på alkohol.

Differentieret moms bruges som et værktøj til at gøre visse varer billigere og dermed mere tiltalende for forbrugerne. En lavere moms på bøger og grøntsager kunne for eksempel gøre disse varer mere attraktive, mens en højere moms på slik og alkohol kunne reducere deres tiltrækningskraft.

Salget taler for sig selv

Debatten om differentieret moms er ikke ny.

Flere organisationer og butikskæder har længe efterspurgt en ændring af reglerne for at fremme et sundere forbrugsmønster blandt danskerne. Lidl og Coop 365discount, sammen med Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Diabetesforeningen, har skrevet et åbent brev til skatteministeren for at presse på for en ændring.

For at illustrere effekten af differentieret moms, fjernede både Lidl og Coop 365discount midlertidigt momsen på frugt og grønt. "Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg," udtalte Michael Tilsted, kædedirektør for 365discount, i en pressemeddelelse.

Eksperimentet viste sig at være en succes. Lidl rapporterede en stigning på 13 procent i salget af grøntsager på to måneder, mens Coop oplevede en stigning på 37 procent i salget af grøntsager i løbet af en uge.

Skatteministerens overvejelser om differentieret moms vil nu blive fulgt tæt af både politikere, forbrugere og interesseorganisationer, der alle venter spændt på at se, om Danmark vil følge i fodsporene af andre europæiske lande og justere momssatserne for at fremme sundere forbrugsvaner.