Danskerne har i de seneste år mærket presset fra stigende priser på alt fra dagligvarer til energiregninger.
For mange er det en uundgåelig realitet, men for nogle har det vist sig at være værre end forventet.
Ikke alene har økonomien været udfordrende, men flere kunder hos Andel Energi har nu erfaret, at de muligvis er blevet vildledt i forbindelse med ændringer af deres elaftaler.
Forbrugerombudsmanden har konkluderet, at Andel Energi har brudt reglerne ved ikke at give deres kunder klare og forståelige varsler om væsentlige ændringer i deres aftaler.
Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.
Ifølge Forbrugerombudsmand Torben Jensen er det helt afgørende, at forbrugerne får en reel mulighed for at tage stilling til ændringer i deres aftaler:
"Forbrugerne skal tydeligt varsles om ændringer af deres aftale, så de har mulighed for at vurdere, om de ønsker at fortsætte som kunder på de ændrede vilkår eller opsige aftalen. Andel Energi har sat sine kunder i en situation, hvor de ikke har kunnet gennemskue, om de skulle acceptere en ny elaftale og opdaterede vilkår, eller om de hellere skulle opsige deres aftale med Andel Energi", lyder det fra ham, inden han fortsætter:
"Andel Energi har vildledt forbrugerne og ikke varslet forbrugerne ordentligt om ændring af forbrugernes elaftaler. De berørte forbrugere kan have ret til tilbagebetaling fra Andel Energi".
Problemerne omfatter blandt andet en række varslinger om skift fra BasisEl til TimeEnergi, hvor kunderne blev informeret om billigere abonnementer, men ikke tilstrækkeligt om de højere tillæg.
Forbrugerne måtte lede i fold-ud-menuer på hjemmesiden for at finde informationen, hvilket ifølge Forbrugerombudsmanden er uacceptabelt.
Ligeledes blev varsler om skift fra FastEnergi Sol&Vind og Spotpris Måned til TimeEnergi kritiseret for at være uklare og i nogle tilfælde vildledende. Det stod eksempelvis ikke klart for kunderne, at priserne i de nye aftaler var variable, mens de tidligere aftaler havde faste priser.
Forbrugerombudsmanden fremhæver også, at nogle kunder ikke engang modtog ændringsvilkår tids nok til at kunne nå at opsige deres aftale.
Men det stopper ikke her.
Udover problemerne med de konkrete varsler kritiserer Forbrugerombudsmanden også Andel Energis håndtering af opdaterede standardvilkår.
Information om ændringerne blev kun tilgængelig via et link, og der var ingen forklaringer på, hvad ændringerne indebar. Det har skabt frustration blandt kunderne og gjort det vanskeligt for dem at forstå, hvordan ændringerne ville påvirke dem.
Andel Energi har fået indskærpet markedsføringslovens forbud mod vildledning og står nu med risikoen for at skulle betale kompensation til berørte kunder.