Mange danskere vil hellere sidde i ro og mag foran computeren, når de skal købe årets julegaver, end at rende rundt i trængsel og larm i butikkerne.
Det viser nye beregninger fra Dansk Erhverv, som har spurgt 1014 personer, hvor mange af årets julegavekøb, der forventes at blive gjort på nettet.
Her forventer 58 procent af dem, som køber julegaver i år, at mindst én julegave vil blive købt online, skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.
I gennemsnit vil det være 22 procent af det samlede beløb, som vil blive brugt på internetkøb.
- Hver femte juleindkøb er over internettet, og det vil vokse de kommende år, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Henrik Hyltoft.
- Mange butikker har fundet en god balance, hvor de kanaliserer kunderne over på hjemmesider, der giver et hurtigt overblik om produkterne og gør det nemt for kunderne at bestille gaverne uden lange køer og julestress.
Og det er flere danskere end sidste år, hvor det kun var hver sjette julegave, der blev handlet på nettet.
Det varierer dog, hvor stor en del af julebudgettet, der bliver brugt på e-handlen. Men i år regner halvdelen med, at det bliver over ti procent.
De danskere, der vælger at købe julegave i år, vil give for cirka 3800 kroner, hvoraf altså 22 procent eller cirka 850 kroner forventes at blive brugt på nettet, skriver Dansk Erhverv i pressemeddelelsen.
Forbrugerne forventer, at julegavebudgettet bliver på nogenlunde samme niveau som sidste år. Syv procent af forbrugerne regner med at give julegaver for et større beløb, men en ligeså stor procentandel vil give julegaver for et mindre beløb.
/ritzau/