Legoklodsen er fortsat et meget populært stykke legetøj. Det fremgår af Lego-koncernens regnskab for første halvår af 2015, som blev offentliggjort onsdag.
Omsætningen lød på 14,1 milliarder kroner, svarende til en stigning på 18 procent sammenlignet med samme periode sidste år, og det glæder administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp.
- Det er særligt opmuntrende, eftersom vi sammenligner med 2014, hvor Lego Movie-produkterne løftede vores resultater.
- Selv om det stadig er tidligt at skønne på årets samlede resultat, forventer vi endnu et tilfredsstillende år, siger han i en pressemeddelelse.
Alle regioner oplevede tocifret vækst, men størst var omsætningsfremgangen.
Også på bundlinjen var der fremgang, idet nettoresultatet voksede til næsten 3,6 milliarder kroner. Det er godt 800 millioner kroner mere end i første halvår af 2014 og skyldes for en dels vedkommende valutamedvind fra den svage krone.
Det er specielt gamle kendinge som Lego City, Lego Creator, Lego Technic og Lego Star Wars, der har sørget for det flotte resultat.
I løbet af første halvår har Lego haft flere end 300 forskellige byggesæt på markedet, herunder en del fra den nye Lego Elves-serie.
Succesen har betydet, at Lego har udvidet sine pakkefaciliteter i Tjekkiet og senere tager pakkecentret i sin nye fabrik i Kina i brug. Fabrikken er dog først oppe på fuld kraft i 2017.
I regnskabet fortæller Lego desuden, at man allerede har ansat de første 100 personer, der skal arbejde i virksomhedens nye bæredygtighedscenter.
Centret har til formål at finde bæredygtige materialer, som i 2030 kan erstatte brugen af de oliebaserede materialer, der indgår i produktionen af klodserne.
/ritzau/