Hovedelementerne i den nye mediestøtteordning:
* Den nuværende distributionsstøtte til trykte medier erstattes af en produktionsstøtteordning til dagblade, dagbladslignende publikationer og internetbaserede medier.
* Små landsdækkende dagblade, der i særlig grad har indhold af betydning for samfundet og den demokratiske debat, kan søge supplerende støtte.
* Kommercielle internetmedier, der ikke ejes af virksomheder, der modtager direkte eller indirekte støtte til andre medier, kan søge støtte i en særlig pulje.
* Der oprettes en innovationspulje, der skal støtte etablering af nye medier og udvikling af eksisterende medier samt saneringsstøtte i forbindelse med akutte økonomiske problemer.
* Den nuværende pulje til foreningsblade videreføres, og der afsættes midler til at understøtte ideelle foreningsblades konvertering til digital distribution.
* Om tre år bliver der taget stilling til, om mediestøtten skal ændres igen.
* Den samlede mediestøtte er på 403,6 millioner kroner. Størsteparten (363,6 millioner kroner) går til produktionsstøtte til dagblade og internetmedier.
Loven blev vedtaget med stemmer fra regeringen, SF og Enhedslisten. De borgerlige partier stemte imod.
Kilde: Kulturministeriet