* 2008: Det første IC4-tog kommer med flere års forsinkelse ud at køre med passagerer.
* 2010: Ved to tilfælde i februar og december opdager DSB, at lejehuset på et IC4 er ødelagt. Sagerne bliver ikke indberettet til Trafikstyrelsen.
* 2011: Efter massive driftsproblemer hyrer transportminister Hans Christian Schmidt (V) det britiske konsulenthus Atkins til at lave en gennemgang af IC4-togene. Rapporten, som konkluderer, at togtypen generelt er sund, nævner ikke problemet med de revnede lejehuse.
* November 2011: Trafikstyrelsen kræver passagerkørslen med IC4-tog standset efter to episoder, hvor tog er kørt forbi røde stopsignaler.
* Juli 2012: DSB får igen tilladelse til at køre med IC4-togene og begynder gradvist at genindsætte togene i køreplanen.
* 3. februar 2014: Et nyt tilfælde med et ødelagt lejehus konstateres.
* 12. marts: DSB kontakter Trafikstyrelsen og Havarikommissionen og oplyser, at man vil undersøge sikkerhedsrisikoen ved IC4-togene. Det er første gang, at Trafikstyrelsen hører om det fire år gamle problem.
* 25. marts: Efter at have undersøgt sagen konstaterer Trafikstyrelsen, at "hændelsestypen kan medføre en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden". Styrelsen beder DSB aflevere en foreløbig risikovurdering senest den 7. april
* 1. april: Der konstateres en lignende fejl på et IC2-tog.
* 7. april: DSB afleverer den foreløbige risikovurdering til Trafikstyrelsen. Her oplyser selskabet, at en fjerde hændelse med revner på et IC4-tog samme dag er konstateret.
* 8. april: Trafikstyrelsen accepterer DSB's vurdering og tillader fortsat passagerdrift med IC4, så længe DSB kontrollerer togene hver syvende dag. DSB skal aflevere en ny risikovurdering inden den 15. maj.
/ritzau/