Efter mere end 10.000 spørgeundersøgelser blandt kunder, medlemmer og ansatte har Coop lavet et madmanifest.
Her er hovedpunkterne:
* Coop vil sætte mere smag på hverdagen.
- 50 procent af fødevarerne i Coops dagligvarebutikker skal være unikke Coop-varer, hvilket skal give kunderne mere at vælge imellem.
- Der skal lanceres 500 nye produkter med fokus på den gode smag og fair priser. Produkterne skal udvikles i samarbejde en med række kokke.
* Coop vil give flere gode madoplevelser.
- Onsdag skal være ekstra god maddag, hvor alle Coops butikskæder vil have aktiviteter og give inspiration.
- Der skal bidrages til fællesskaber omkring mad med initiativerne Go Cook, madklub.dk. Samtidig skal der spredes madglæde via samarbejde med kokke og madformidlere.
- Coops interne madkompetence skal højnes gennem uddannelse af indkøbs- og salgsfunktioner hos Meyers Madhus.
* Coop vil gøre økologi til hvermandseje.
- En ny økologisk vision skal udvikles i samarbejde med Økologisk Landsforening.
- Der skal udvikles produkter og producenter i nye strategiske samarbejder.
* Vi vil gøre det sundere at leve nemt.
- Nye alternativer til take-away-måltider skal udvikles og gøre indkøbsoplevelsen enklere.
- Det skal gøres lettere at finde hurtige løsninger ved at samle inspiration til god og hurtig mad på én digital platform.
* Coop vil vide, hvad vi spiser.
- Der skal øget transparens på varerne ved løbende at øge varekrav. Fra 2015 vil Coop blandt andet mærke sine varer med oprindelsesland på hovedingrediensen.
- Omfanget og tydeliggørelsen af omtankemærker og omtankevarer skal udvides.
- Fokus på madspil i butikkerne fortsætter, og pakkestørrelser bliver tilpasset til afhjælpning af madspild i hjemmet.
* Coop vil give lokale råvarer en hovedrolle.
- Danske varer og madsæsoner skal prioriteres og markedsføreres.
- En Coop & Co. pulje skal etableres til forretningsudvikling.
- Lokale varer og lokale producenter skal have positiv særbehandling.
/ritzau/