Forbrugerombudsmanden og Finansiel Stabilitet har indgået et forlig om erstatning til udvalgte aktionærer i Roskilde Bank. Her er hovedpunkterne i aftalen:
* Forliget omfatter kunder i Roskilde Bank, som har købt aktier i forbindelse med to specifikke markedsføringskampagner.
* Kampagnerne løb fra den 11. august til den 17. september 2006 og fra den 12. marts til den 8. april 2007.
* I forbindelse med disse kampagner har Forbrugerombudsmanden vurderet, at banken havde "et særligt aggressivt salg af sine egne aktier uden at have givet tilstrækkelig rådgivning til kunderne". Det er i strid med reglerne om god skik for finansielle virksomheder.
* Forseelsen gør Roskilde Bank, som nu er overtaget af det statslige selskab Finansiel Stabilitet, erstatningspligtig, vurderer forligsparterne. De berørte aktionærer tilbydes derfor en erstatning på 60 procent af deres nettotab.
* Erstatningen er ikke baseret på individuelle vurderinger af de enkelte sager, men derimod på et samlet skøn.
* Forliget forventes at få betydning for mange tusinde kunder, da der i forbindelse med kampagner blev udsendt breve til godt 28.000 privatkunder og solgt aktier for omkring 370 millioner kroner, mens de stod på.
* Forliget undtager bankens ledende medarbejdere, kunderådgivere og andre personer med en særlig viden om bankens forhold eller risikoen ved at købe aktier i Roskilde Bank.
* Finansiel Stabilitet vil i den kommende tid gennemgå alle aktiekøb i perioderne og sende tilbud ud til de kunder, der omfattes af forliget.
* Før den gennemgang er foretaget, vil det ikke være muligt for Finansiel Stabilitet at oplyse kunderne, om de er omfattet af forliget.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
/ritzau/