Hvis danskere har kørt for hurtigt på de tyske motorveje og er blevet blitzet for det, er det sandsynligt, at den bøde aldrig bliver betalt. Men en ny EU-dom om trafikbøder kan betyde, at danske bilister i fremtiden kan få tilsendt fartbøder fra hele EU.
EU-Domstolen har nemlig tirsdag underkendt et direktiv, som i praksis betyder, at danskerne har kunnet undgå at betale bøder for blandt andet at køre for stærkt, uden sele og med spiritus i blodet i andre EU-lande.
Hidtil har det danske retsforbehold således betydet, at Danmark har stået uden for et EU-samarbejde, som gør det nemt for landene at sende bøderne over landegrænserne.
Men loven er vedtaget på et forkert retsgrundlag, har EU-Domstolen nu bestemt.
I dag indgår loven i politisamarbejdet, og derfor er Danmark, Irland og Storbritannien undtaget.
EU-Kommissionen har spurgt EU-Domstolen, om loven ikke bør gå ind under trafiksamarbejdet, og det har EU-Domstolen tirsdag givet kommissionen medhold i.
Domstolen har givet EU's lovgivere et år til at ændre det juridiske grundlag.
Det betyder, at kommissionen skal komme med et nyt forslag, der skal forhandles på plads med medlemslandene og EU-Parlamentet.
Hvis ikke det lykkes, inden der er gået et år, gælder der ingen regler på området - hverken for Danmark, Irland og Storbritannien eller for de øvrige 25 EU-lande. Hvis det lykkes, vil Danmark være omfattet.
At Danmark ikke er omfattet af loven betyder ikke kun, at danske bilister kan slippe for at betale bøder i udlandet. Det betyder også, at Danmark går glip af millioner af bødekroner fra udenlandske fartsyndere.
I 2011 fik lidt under 5500 bilister fra et andet EU-land - ikke medregnet de nordiske - en bøde i Danmark i den automatiske fartkontrol. Det svarer til omkring 5,4 millioner kroner.
I 2012 kunne DR via en rundspørge imidlertid oplyse, at ingen politikredse havde sendt bøder ud af landet fra 2007 til 2011. Der var kun blevet sendt bøder til bilister i de nordiske lande, som Danmark har en særskilt aftale med.
Det er simpelthen for dyrt og besværligt at opkræve bøderne, da Danmark ikke er med i samarbejdet, som gør det nemt at udveksle oplysninger om, hvem der har kørt den pågældende bil.
/ritzau/