En markant afgørelse har i Sø- og Handelsretten set dagens lys.
Man skal nemlig ikke spole tiden ret langt tilbage, før de slog fast, at Tryg Forsikrings prisstigninger over for privatkunder i årene 2016 til 2020 var ulovlige:
"Det er en god dag for forbrugerne. Efter vores opfattelse er det en ret klar dom, som ret entydigt siger, at Trygs vilkår har været urimelige og dermed ugyldige. Det medfører, at de kunderne, der er berørt, skal have penge tilbage. Det er svært ikke at se det som en positiv dom", siger Jakob Steenstrup, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, ifølge Ekstra Bladet og tilføjer:
"Tilgodehavenderne kan variere, fordi der er forskellige aftaler. Samlet må det formodes, når det er over en årrække, at der er tale om væsentlige beløb, som Tryg uretmæssigt har tjent fra forbrugerne. Det er ikke småbeløb".
I perioden under lup, oplevede Trygs kunder prisstigninger på 3,1 til 3,8 procent årligt, vel at mærke ud over den almindelige indeksregulering. En praksis, som nu er fundet grundløs og som kræver, at Tryg kompenserer de påvirkede kunder.
Og selvom den præcise størrelse af kompensationen vil variere, understreger seniorjuristen, at der er tale om 'væsentlige beløb'.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen fremhævede ligeledes betydningen af afgørelsen for gennemsigtigheden og retfærdigheden i forsikringsbranchen. Han lagde ikke skjul på, at prisen ikke bare kan sættes op uden varsel, og kunderne naturligvis skal kende prisen på deres forsikringer.
Det står nu klart, at afgørelsen sender et stærkt signal til forsikringssektoren om at overholde gældende lovgivning og praktisere prisændringer inden for rammerne af klar kommunikation og retfærdighed.
Tryg Forsikring har mulighed for at anke dommen inden for fire uger.