Ofte har vi ved lanceringen af en ny smartphone spurgt, ”…kan den lave kaffe”? Nu er svaret. Ja! Det kan den godt. På Grønnegade i København er en helt ny app-baseret cafétype skudt op.
Gæsterne kan bestille kaffe, café latte og andre varme kaffedrikke fra smartphonen, og justere indholdet efter eget ønske. Betalingen sker direkte i applikationen via MobilePay. Et øjeblik efter kommer den bestilte kaffe, ud af hanen på caféen.
- ”Perspektiverne er revolutionerende og vil redefinere café-oplevelsen ikke bare i Danmark, men også globalt,” mener Kim Vibe-Petersen, direktør fra Scanomat, der sammen med Danske Bank, har udviklet en ny forretningsmodel.
TopBrewer konceptet mener firmaerne er oplagte i virksomheder, gågader, centre, lufthavne og universiteter.
Udbredelsen til USA
Scanomat ønsker at rulle konceptet videre ud i Danmark ved at sælge de mobilbetjente kaffebryggere til caféejere, men USA og andre store lande er også i kikkerten.
- ”Det store spring bliver at få café konceptet til at brede sig i blandt andet USA. Jeg vurderer, at vi har omkring to års forspring i forhold til vore nærmeste konkurrenter,” siger Kim Vibe-Petersen.
Danske Bank, der har leveret betalingsmotoren i systemet, ser også perspektiverne.
- ”Det er en ny forretningsmodel, hvor en café kan nøjes med have et lokale og en lækker applikation. Vi vil nu være af kundernes oplevelser frem mod efteråret, hvor vi gør løsningen tilgængelig for andre virksomheder,” siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay i Danske Bank.
De mobilstyrede kaffebarer kommer blandt andet i konkurrence med den danske kaffekæde Baresso, der har mere en 20 barer i Danmark, og Starbucks, som i Danmark styres af Dansk Supermarked. Aktuelt er der omkring 10 Starbucks placeret ved Bilka varehuse i blandt andet Fiels, Aarhus, Aalborg og Kolding.