Ifølge Bilmagasinet er der over 200.000 elbiler i Danmark i dag, og det tal vil kun fortsætte med at stige i det næste lange stykke tid.
En del kunder er dog stadig betænkelige ved at skifte til elbiler - især på grund og rækkevidden. Men med tiden bliver rækkevidden på elbilerne længere, og faktisk har en elbil nu kørt over 1.000 kilometer uden at lade op.
Det skriver Frandroid.
Der bliver i elbilbranchen arbejdet på højtryk med nye batterityper, som lover længere rækkevidde. En a de virksomheder, der ligger forrest i feltet i henhold til rækkevidde er firmaet Nio.
De samarbejder med WeLion, der allerede producerer gode batterier, som nu findes i Nios ET5 og ET7 modeller. Disse nye batterier giver en imponerende rækkevidde, og den kinesiske virksomhed har endda udtalt, at de kan klare 1.000 kilometer på vejen uden at skulle lade op én eneste gang.
Nios direktør, William Li står naturligvis inde for påstanden, og på sin Weibo-side (en kinesisk social platform, red.) skrev han, at en ET7 sedan har kørt 1.044 kilometer uden genopladning.
Det imponerende resultat blev laver på en 14 timers tur med en gennemsnitshastighed på 74 km/t. Bilen havde endda 3 procent strøm tilbage.
Det er værd at bemærke, at den officielle rækkevidde på 1.000 km er baseret på den kinesiske CLTC-standard, som er mere optimistisk end den europæiske WLTP-standard.
Ifølge WLTP ville rækkevidden være omkring 900 kilometer, hvilket stadig er imponerende.
Til sidst er det værd at nævne, at testen blev udført ved -2 grader celsius, som altså er en temperatur, der normalt reducerer batteriets effektivitet.
Du kan se opslaget fra William Li herunder.