Københavns nye teknik- og miljøborgmester, Enhedslistens Morten Kabell, siger nej tak til den borgmesterbil, der ellers bliver stillet til rådighed for kommunens borgmestre. Det skriver DR P4 København.
Den bil-skeptiske Morten Kabell har tilbragt den seneste måned i tænkeboks, mens Teknik- og Miljøforvaltningen har arbejdet på et notat, der skulle klargøre fordele og ulemper ved brug af borgmesterbil.
I notatet, som DR P4 København har modtaget, anbefaler forvaltningen borgmesteren at beholde borgmesterbilen som supplement til cykel og kollektiv trafik, men den anbefaling har Morten Kabell altså ikke valgt at følge.
- Jeg har set på min kalender og drøftet situationen med min forvaltning, og jeg kan ikke se, at jeg har behov for en borgmesterbil, sådan som verden ser ud, siger Morten Kabell til DR P4 København.
Mens Teknik- og Miljøborgmesteren primært vil cykle rundt i byen, vil han undtagelsesvist også bruge nogle af forvaltningens tjenestebiler.
- Men det er ikke en reserveborgmesterbil, forsikrer Morten Kabell.
- Man vil primært se mig på cykel eller på el-cykel, når jeg skal til møder, hvor det er ufedt at møde frem lidt småsvedt, og så vil man generelt se mig bruge byens kollektive trafik.
- Forvaltningen har nogle biler, man kan låne i nødstilfælde, men som udgangspunkt er det ikke den måde, jeg kommer rundt i byen på, siger borgmesteren til DR P4 København.
Teknik- og Miljøforvaltningen har 21 tjenestebiler, hvoraf 15 kører på el og brint. Bilerne kan benyttes af alle forvaltningens medarbejdere til møder, tilsyn og andre tjenesteaktiviteter rundt om i byen.
Forvaltningen råder også over cykler, elcykler og elscootere, som medarbejderne kan booke ved mødeaktiviteter rundt i byen.
/ritzau/