Du har sandsynligvis prøvet at gå på nettet for at søge efter et par nye sko eller flybilletter til din næste ferie, og før du ved det, så flyder der med fodtøj og billige flyafgange i annoncefelterne på Facebook.
Det sociale medie benytter sig af målrettede reklamer, hvilket foregår ved at indsamle oplysninger om, hvem brugerne er, og hvad de kan lide – og sågar også deres nuværende GPS-koordinationer.
Nu advarer en amerikansk forsker om den omfattende indsamling af data.
Facebook holder ikke bare øje med folks digitale adfærd og GPS-koordination, men lytter også med via deres mobiltelefoner.
Det sociale medie har tidligere erkendt, at de bruger telefonens mikrofon til at identificere det indhold, som brugeren lytter til eller ser på, og på den baggrund kan de målrette deres annoncer med matchende musik og tv.
Den amerikanske medieforsker Kelli Burns er dog af den opfattelse, at det sociale medie også lytter til folks samtaler. Det skriver britiske The Register.
Professoren fra University of South Florida ville sætte sin mistanke på prøve, og hun aktiverede derfor sin mikrofon i telefonen. Hun begyndte at tale om sin drømmeferie.
- Jeg er meget interesseret i at tage på safari i Afrika. Jeg tror, det ville være vidunderligt at køre rundt i en af disse jeeps, sagde hun højt til telefonen.
Under ét minut senere dukkede den første historie om safari op i forskerens feed på Facebook, hvor der også hurtigt kom en reklame for biludlejning.
Læs også: 15 utålelige fejl du begår på facebook
Facebook oplyser, at de ikke 'altid lytter med', og at de aldrig gemmer lydoptagelserne.
Folkene bag den populære hjemmeside forklarer, at de bruger den lyttende funktion - der indtil videre kun er tilgængelig i USA – til at identificere, hvad der foregår rundt om telefonen.
Facebook forklarer, at formålet med identifikationen af musik og film skal gør det lettere og hurtigere for brugeren at skrive opdateringer om, hvad vedkommende ser eller lytter til.
Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: