Når man som bagerivirksomheden Easyfood i Kolding arbejder med innovation og fornyelse, har man brug for et marked fyldt med optimisme og lyst til at tænke anderledes og kreativt.
Sådan har det ikke været de seneste år, men nu mærker administrerende direktør Flemming Paasch endelig en gryende optimisme i branchen – og det har skabt fornyet interesse om det, Easyfood kan med hurtigt at tilpasse sine produkter og produktion til markedsbehovene.
Eksempelvis er Kolding-bageriet i dialog med kaffegiganten Starbucks, ligesom der er lavet en leveringsaftale med den tyske kaffeproducent Tchibo, der driver 400 kaffebarer i Tyskland, og OK-Q8-tankstationerne i Sverige.
- Vi har klaret os bedre end mange af vores kolleger i krisen. Vi har eksempelvis ikke haft røde tale på noget tidspunkt, men det er dejligt at mærke, at der er en spirende optimisme, som passer godt til Easyfood, fordi vi er fornyende med vores produkter og den merværdi som vi skaber hos kunderne. Når der er krise holder kunderne sig til det kendte, men nu kan vi mærke, at de igen tør mere. Vi skal være markedsudviklende og ikke markedstilpassende, og det kan vi være nu, konstaterer Flemming Paasch.
- Vi bruger rigtig mange ressourcer på at få ordentlig hul på eksporten. Det skal lykkes, og vi kommer også tættere på, men det er gået langsommere, end vi forventede. Vi arbejder med så store virksomheder og brands her, at beslutningsprocesserne er meget, meget længere, end vi har været vant til. Men alt tyder på, at 2014 endelig bliver året, hvor vi kommer ind på de store markeder. Kontakterne er der i hvert fald, så nu skal vi vise, at vi kan. Mange har brug for at retænke deres marked, og det kan vi hjælpe med, tilføjer direktøren.
Easyfoods årsregnskab for 2013 viser en omsætningsfremgang på 4,2 procent til 184 millioner kroner og en lille overskud på 0,5 millioner kroner. Resultatet efter skat er negativt påvirket med samlet 1,7 millioner kroner som kan henføres til regulering af skatteaktivet som følge af nedsættelse af selskabsskatteprocenten, låneomlægning samt engangsomkostninger.
Den afsatte mængde af produkter steg med 13,3 procent – og medarbejderflokken voksede fra 100 til 133 medarbejdere i bageriet i Kolding. Easyfood ser lyst på fremtiden og forventer at man i 2014 vil se en stigning i omsætningen på 15 procent.
- Første halvår var dårligt for os. Vi var presset på flere fronter – convenience-butikkerne blev ramt af ophævelsen af lukkeloven, og nye discount-produkter pressede mange af vores traditionelle bagerikunder. Men vi fik tilpasset virksomheden og organisation efter det, og andet halvår var virkelig, virkelig godt. Vi kunne ansætte 33 nye medarbejdere og fik en række spændende kontakter til store, internationale kunder, siger Flemming Paasch og fortsætter:
- Det har været en lang sej kamp, men nu får vi pludselig henvendelser fra kunder, som vi aldrig har talt med tidligere. De har opdaget, at der ligger et lille bageri i Danmark, der kan noget med fleksibel produktion og innovation, som ingen af vores kollegaer i branchen kan.