DSB afviser på forhånd at køre med, hvis politikerne indfører øget konkurrence på den danske jernbane. En ny strategi fastlægger, at statens togselskab skal afholde sig fra at tage del i udbud af togdrift, skriver Jyllands-Posten mandag.
Beslutningen er taget af bitter erfaring.
Det kostede nemlig for dyrt, da DSB tidligere forsøgte at operere i den form for konkurrence. Skandalen om DSBFirst gav store tab for det statsejede selskab. I 2011-regnskabet måtte DSB således hensætte 289 millioner kroner til driftsunderskud i DSBFirst.
Men det er den ikke den eneste gang, at statens togselskab har fået et rap over nallerne. DSB har også dårlige erfaringer med at køre tog i Sverige og Tyskland. Begge steder bød DSB på ruter i udbud og vandt.
- Det er vi ikke gode til. Vi har ikke den ekspertise, som andre store statsselskaber i Europa har udviklet. Det er dyrt og kræver en hær af jurister og økonomer, siger DSB's bestyrelsesformand, Peter Schütze, til Jyllands-Posten.
Han understreger, at DSB som statsselskab skal have alle omkostninger med i et tilbud. Han vurderer derfor, at selskabet vil tabe til andre, der kan fokusere mere på dækningsbidrag.
- Vi er konkurrencedygtige, men mestrer ikke udbud. En offentligt ejet virksomhed som DSB kan ikke forsvare at agere i et sådant udbudsregime, siger Peter Schütze til Jyllands-Posten.
Transportminister Magnus Heunicke (S) kan godt forstå DSB's melding, men han lægger stadig op til, at en del af de nuværende strækninger, som i dag hører under DSB, skal i udbud.
- DSB skal stå for kerneopgaven på hovedstrækninger. Selskabet har ikke lykkelige eksempler med udbud, så det kan være fornuftigt ikke at tage del i det. Men vi skal have flere operatører ind på nogle strækninger, så DSB kan måle sig med de bedste, siger han til Jyllands-Posten.
/ritzau/