Dyrere billetter, forsinkelser, aflysninger og togbusser i store dele af landet.
Det har de danske togpassagerer i stort omfang måttet finde sig i i 2016. Desværre er det ikke slut endnu.
DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen, medgiver i et interview med Politiken, at DSB ikke har leveret varen hidtil i 2016. Han siger samtidig, at selv om han gerne ville fikse problemet i morgen, så fortsætter det med store sporarbejder hen over sommeren.
- Jeg er da bekymret for, hvornår vi er tilbage. Det skal ikke lyde som en dårlig undskyldning, men det er enormt komplekst, siger han til Politiken.
Også i efteråret skal passagererne have tålmodighed med sig i toget, for DSB vil fra august lave om på køreplanen. så det bliver nemmere at overholde den.
Passagerernes rejsetid forlænges. Men det medfører ikke prisfald som kompensation, siger Flemming Jensen. Han beklager over for DSB's kunder, at togdriften ikke har været bedre i 2016.
- Det er jo ikke et tilfredsstillende år for vore kunder, så på den måde er det en stor frustration for mig selv og hele organisationen, at vi ikke har leveret på det vigtigste kundeløfte, rettidighed.
- Undskyld er måske mest noget, man siger, hvis man har begået en bevidst fejl, og det er det jo ikke. Men vi kan beklage, at vi ikke har en rettidighed på det niveau, der skal være. I den kontekst har det været et meget utilfredsstillende forår for os, siger Flemming Jensen til Politiken.
I årets første fire måneder har DSB's tog været meget langt fra at leve op til de rettidighedsmål, der er fastsat i kontrakten med staten. I april levede hele 13 af 19 fjern- og regionalstrækninger ikke op til rettidighedsmålet i kontrakten.
De forsinkelser koster penge, og DSB har i årets første fire måneder måttet punge 9,8 millioner kroner ud til passagererne som kompensation som følge af rejsetidsgarantien.
Det er dobbelt så meget, som DSB selv havde forventet for perioden.
/ritzau/