Selvom du vælger forskellige mærker eller undgår bestemte mærker, når du putter fx sodavand, chokolade, morgenmadsprodukter eller jeans i indkøbskurven, så er det svært at komme udenom bestemte selskaber, som sidder på overraskende stole dele af markedet.
LÆS OGSÅ: Reklamer: Sådan manipulerer fødevarebranchen dig til at købe mad
Businessinsider.com har fundet et meget sigende diagram, der viser, at de mest populære produkter, vi køber, er styret af nogle få selskaber. Det koncept hedder "illusion of choice" (illusionen om valg, red.), skriver Businessinsider.
Har du nogensinde overvejet, når du har været i USA, hvorfor man ikke kan få en Coca Cola hos Taco Bell? Årsagen er, at Yum Brands blev oprettet som et spin-off af Pepsi og har en livslang kontrakt med sodavandsfirmaet.
Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med
Det samme er tilfældet med Unilever, der producerer alt fra Dove-sæbe til Klondike-barer. Og Nestle har en stor aktiepost i L'Oreal, som har alt fra kosmetik til Diesel-jeans.
Så konklusionen er: På trods af en bred vifte af mærker at vælge mellem afhænger det i sidste ende alligevel af de store selskaber.
Se diagrammet i fuld størrelse her: