Fødevarestyrelsen fandt alvorlige hygiejneproblemer under et kontrolbesøg i Lidl på Østervangsvej i Esbjerg i november.
Besøget resulterede i en sur smiley og en bøde på 10.000 kroner, da butikkens rengøringsstandard blev vurderet som stærkt utilstrækkelig.
Kontrolrapporten beskriver et generelt billede af dårlig rengøring i butikken.
Det skriver Ekstra Bladet og Fødevarestyrelsen
"Frostmøbler ses med større mængder grålige ansamlinger af snavs i kanter og hjørner. Generelt ses der produktrester og meget støv på køle- og fryseenheders glaslåg. I butikken ses der flere steder sorte plamager med produktspild på gulvet, dette ses gennemgående i butikken op til kassen," står der i rapporten.
Ydermere var hylderne i butikken blev beskrevet som dækket af støv.
Ikke første gang kritikken er opstået
Det er ikke første gang, Lidl i Esbjerg får kritik for manglende rengøring. Tilbage i 2023 bemærkede Fødevarestyrelsen skimmel flere steder i butikken, dog uden at det førte til en sur smiley.
Dengang satte butikken en rengøringsplan i gang for at forbedre forholdene. De seneste kontrolbesøg i 2024 gav ellers glade smileyer, hvilket gør den nuværende anmærkning særligt opsigtsvækkende.
Lidl udtaler i et skriftligt svar til Ekstra Bladet, at problemerne allerede er blevet løst.
"Det er aldrig tilfredsstillende, når en af vores butikker får en sur smiley. Det er en vigtig påmindelse til butikken om, at der skal være styr på tingene. Efter Fødevarestyrelsens besøg den 20. november er butikken blevet rengjort, så de punkter, der er blevet anmærket, er udbedret,"
Virksomheden skriver og tilføjer, at de forventer at få en glad smiley ved næste kontrolbesøg.
For kunderne i Esbjerg er episoden en påmindelse om, at dagligvarebutikker konstant skal være opmærksomme på hygiejne, hvis tilliden skal opretholdes.