Når Lidl slår dørene op til butikkerne fra den 2. til den 4. december, kan det være, at kunderne bliver mødt af nye ansigter.
Administrative medarbejdere fra kædens hovedkontor, ejendomskontorer og logistikcentre har byttet kontorstolen ud med kassebåndet for at give kollegaerne i butiksleddet en hjælpende hånd med juleforberedelserne.
Initiativet med de praktiske dage er ikke noget nyt i dagligvarekæden.
Sådan skriver Lidl i en pressemeddelelse.
I mange år har alle administrative medarbejdere haft en praktisk dag i en butik i løbet af året, men det laver kæden om på nu, og det er der en klar årsag til, forklarer Jens Stratmann, der er adm. direktør i Lidl.
”Med initiativet vil vi helt overordnet styrke fællesskabet og forståelsen på tværs. Tanken med at lægge alle praksisdagene samlet i begyndelsen af december er, at butikkerne har mulighed for at planlægge det ind, og kollegaer, som ikke er fra butiksleddet, bedre kan bidrage til flotte butikker i en travl juleperiode. I Lidl er vi stolte af at have en stærk medarbejderkultur, hvor vi anerkender og støtter hinanden. Ved at møde sine kollegaer i øjenhøjde i butikkerne giver det os alle en dybere forståelse for vores kerneforretning, samtidig med at vi hjælper kollegaerne i en travl tid.”
Kan blive klogere på både kollegaer og kunder
Medarbejderne fra hovedkontoret vil hjælpe med alt fra opfyldning af varer til trimning, oprydning og rengøring, og de vil derfor indgå direkte i butikkernes daglige drift.
Nikolaj Ugelvig arbejder til dagligt i Indkøbsafdelingen på Lidls hovedkontor i Aarhus, men mandag d. 2. december vender han cyklen mod kædens butik i Viby. Her ser han meget frem til at udveksle erfaringer med sine kollegaer i butikken og ikke mindst tale med kunderne især om pålæg og færdigretter, som er hans hovedkategori.
“Jeg glæder mig meget til at have en hel arbejdsdag i butikken og helt generelt give mine kollegaer en hjælpende hånd, men det bliver også givende for mig at høre om, hvordan jeg fra min stol kan gøre ting nemmere for dem, fx om min detaljegrad giver mening i butiksleddet. Jeg arbejder med købsadfærd, kvalitetsprodukter til gode priser og kunders holdninger hver dag, men primært placeret ved mit skrivebord. Nu glæder jeg mig til at komme ud og både observere og tale med vores kunder, når de gør deres indkøb og få feedback fra dem på stedet.”
“Det er så vigtigt med et godt, tværfagligt samarbejde”
I butikkerne glæder man sig til, at kollegaer fra hovedkontoret kommer og giver en hånd med. Og ikke mindst til at lære fra sig, så medarbejderne på hovedkontoret vil få en endnu bedre forståelse for det arbejde, der dagligt bliver lagt butikkerne, fortæller Janni Lund Vilhelmsen, der er butikschef i Lidls butik på Nørrevænget 49 i Silkeborg.
“Det er så vigtigt, at det tværfaglige samarbejde med hovedkontoret fungerer, og at relationen er god, og derfor giver et initiativ som dette rigtig meget værdi. De, som kommer fra hovedkontoret, får lov til at opleve butikken på en anden måde, end når de er på et kort arbejdsmæssigt besøg eller handler ind. Julen er en tid, som vi ser meget frem til, og derfor er det superfedt, at vi i år får “hjælp udefra” til at få gjort vores butikker klar til juleperioden.”
Opgaverne vil være tilpassede, så medarbejderne fra hovedkontoret ikke varetager specialiserede roller som kassebetjening eller varebestilling.