Dagligvaregiganterne trives under Salling Groups paraply i Danmark.
Selskabet, der huser Netto, Føtex og Bilka, ikke blot overlever, men trives i et marked, hvor priskrigen raser. Med et driftsoverskud på 2,4 milliarder kroner for 2023, har virksomheden tydeligt demonstreret sin dominans.
Det skriver AvisenDanmark.
Salling Groups salg voksede med næsten seks procent til over 70 milliarder kroner, og det svarer til, at der dagligt handles for næsten 200 millioner kroner i de 1726 butikker.
Men hvad gør et firma med sådan en kapitalakkumulation?
"Vi lægger vores strategi frem i september, og da skal vi nok gå i dybden med, hvordan vi har tænkt os at bringe vores indtjening og egenkapital i spil for at udvikle vores virksomhed", forklarer Anders Hagh, Salling Groups topchef.
Med en egenkapital på 12,3 milliarder kroner er mulighederne mange, og virksomheden har signaleret, at de forventer at vedligeholde deres nuværende uddelingsramme, og det indebærer, at overskuddet vil blive geninvesteret i forretningen.
Med en snarlig strategiudfoldelse i september, som vil fokusere på fem kerneprioriteter - nærmere bestemt kunder, kolleger, kønsdiversitet, kultur og klima - signaliserer Salling Group en fortsat ambition om at udvide og innovere.
Anders Hagh lægger ikke skjul på, at mens der er potentiale for vækst i udlandet, specielt i Polen, så vil firmaet stadig aktivt deltage i kapløbet om nye butiksplaceringer i Danmark.
Og mens priserne falder, stiger omkostningerne, herunder lønninger, hvilket kræver, at Salling Group skal sælge mere for at fastholde deres vækst:
"Fordi vi ser faldende priser og stigende omkostninger, blandt andet til løn. Det er en kombination, hvor vi skal sælge mere for at fastholde vores vækst. Det er simpel matematik. Hvis vi skal sælge flere styk, og forbruget generelt ikke er stigende, så skal det tages fra konkurrenternes salg", siger Anders Hagh.
Med en sådan strategi er det klart, at Salling Group ikke kun er her for at deltage, men for at dominere.
Men foruden egenkapitalen på 12,3 milliarder kroner, så deler Salling Group også omfattende donationer på 244 millioner kroner i 2023 til diverse kulturelle, sportslige og uddannelsesmæssige formål viser en virksomhed, der ikke kun tænker på vækst, men også på samfundsansvar. Den balance mellem profit og filantropi er en kerneværdi for Salling Group, hvor også overskuddet går til Salling Fondene, som har til formål at støtte almennyttige initiativer.