Firmaet Avilo Battery Diagnostics, som blandt andet har et samarbejde med Norges Elbilforbund, har set på forskellen på elbiler, der hurtiglades meget, og biler, der for det meste lades med ladeboks derhjemme.
Målet har været at finde ud af, i hvilket omfang hurtig opladning påvirker batteriets "sundhed". Blandt andet på grund af test af bilerne hos mange af Elbilforeningens medlemmer, har virksomheden nu en lang række elbilers stand i sin database.
Skærer rækkevidden ned
Virksomhedens konklusion er klar: Meget hurtig opladning fører nogle gange til en kraftig reduktion af batteriets effekt. Rådene fra virksomhedens tekniske chef er lige så klare: Brug kun hurtig opladning, når det virkelig er nødvendigt.
Sidste år tjekkede Avilo batteritilstanden i elbiler, der havde kørt lange strækninger (omkring 180.000 kilometer). Her fandt de ud af, at batteriets effekt var reduceret med 17 procent i gennemsnit, med et tilsvarende snit i rækkevidden, sammenlignet med biler, der blev ladet op derhjemme.
Hurtig oplad så lidt som muligt
Nu har virksomheden undersøgt en stikprøve på 160 elbiler, der er kørt omkring 80.000 kilometer. Også her oplever Avilo, at batteriets effekt reduceres ved hyppig brug af hurtigopladere, dog kun med 7,5 procent i forhold til biler, der mest lades derhjemme.
Avilos tekniske chef, Nikolaus Mayerhofer, siger til elbil.no, at der stadig er mange ubesvarede spørgsmål om batterisundhed.
- Vi vil fortsat overvåge hurtigopladning for at se, hvordan batteriets helbred påvirkes. Ud fra vores målinger, analyser og observationer kan vi kun anbefale hurtigopladning, når det virkelig er nødvendigt, siger Mayerhofer.
Ekstrem lynopladning
Samtidig med at mere og mere forskning viser, at effekten af elbilbatteriet mindskes ved hyppig brug af hurtigladere, annoncerer flere bilproducenter nye lynopladere med ekstrem hurtig opladning.
Den nye Lotus Eletre har understøttelse af opladning med 460 kilowatt (kW), oplyser fabrikken. Xpeng og Nio vil kunne lade med henholdsvis 480 og 500 kW med nye lynopladere.
Normal hurtigopladning i Norge ligger i dag på mellem 50 og 150 kW. Fra ladeboksen derhjemme lader man normalt med omkring 11 kW.
Nogle gange er det fint
Ståle Frydenlund, der er testleder i Elbilforeningen, understreger, at der ikke er noget problem med lejlighedsvis hurtigopladning på længere ture.
- Pointen her er at have et bevidst forhold til fordelingen mellem normal og hurtig opladning, hvis man ønsker, at bilen skal præstere så godt som muligt, så længe som muligt, siger Frydenlund.
For dem, der skal købe en brugt elbil, vil det være nyttigt at få et overblik over, hvordan den tidligere ejer opladede bilen, hvis det var muligt. Mange kilometer kørt på kilometertælleren på kort tid kan være en advarselslampe.