Det er bestemt ikke et uvant syn, at se elbiler på vejene i Danmark længere.
Elbilerne er skam også kommet for at blive, hvor mange allerede har eller overvejer at bytte deres benzin- eller dieselbil ud med en elbil.
Men med den stigende popularitet følger også nye udfordringer, særligt når de kræver mekanikerhjælp.
Ifølge en ny undersøgelse er det ikke det store batteri, der driver bilen, men derimod det mindre 12-volts batteri, som oftest skaber problemer.
Undersøgelsen er udarbejdet af forsikringsselskabet If og vejhjælpfirmaet Viking, og viser, at 37 procent af alle vejhjælpssager for elbiler forsikret gennem If skyldes fejl med det lille batteri.
Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse.
"12-volts batteriet er følsomt over for afladning under meget kort kørsel, især på kolde dage", forklarer Frida Wedin, der til dagligt er motorekspert hos If.
Det lille batteri spiller en central rolle i elbilen, da det forsyner elektroniske funktioner som ratvarme, belysning og kontrolpanel.
Mens mange elbilister frygter at løbe tør for strøm på det store batteri – den såkaldte rækkeviddeangst – viser statistikker, at det sjældent er problemet.
De fleste ejere har lært at håndtere opladning og kendskab til deres bils rækkevidde:
"Rækkevidden af elbiler bliver bedre og bedre, og mange elbilejere har lært meget om opladning og batterier, og hvordan netop deres model fungerer", lyder det videre fra hende.
For at undgå problemer med startbatteriet anbefaler eksperten at bruge en vedligeholdelsesoplader, hvis bilen ikke bruges ofte eller kun til korte ture.
Normalt lades det lille batteri op fra hovedbatteriet, men i visse modeller kan denne funktion svigte.
Derfor opfordres bilejere til at sætte sig grundigt ind i deres bils instruktionsbog og forsikringsvilkår.