Selvom en flyrejse for de fleste af os er forbundet med en længe imødeset mulighed for at nyde en afslappende ferie udenfor landets grænser, så fører forsinkede og aflyste fly hvert år til store frustrationer blandt danske rejsende.
Og det fører hvert år til flere tusinde klager over flyselskaber fra danskere, der mener de har ret til kompensation i forbindelse med problemer, der er opstået på en flyrejse.
Det viser en ny opgørelse, som Trafikstyrelsen har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Hvor der sidste år var 1.899 klager fra danskere over flyselskaber, så lå tallet de to foregående år på et nærmest identisk niveau på 2.070 og 2.190 klager.
Til trods for at det er et voldsomt fald fra tiden under Corona i 2020, hvor der var godt 6000 klager, så er det alligevel et tegn på, at danskere er blevet opmærksomme på deres rettigheder, når der opstår problemer på flyrejsen, lyder vurderingen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring:
“Det er altid vigtigt at kende sine rettigheder, når man har købt en flybillet. Vi oplever løbende at få henvendelser fra vores kunder, der beder om hjælp til at få rådgivning, hvis de har oplevet problemer i forbindelse med en flyrejse", siger hun.
Og ifølge flyhjælp.dk, så er der mange penge, der ligger og venter i kompensation, når der opstår problemer på flyrejsen.
De lægger ikke skjul på, at du som udgangspunkt har ret til en kompensation på mellem 1.805 kr. og 4.500 kr. ved en flyforsinkelse. Det kræver dog, at du ankommer til den destination 3 timer senere eller derover.
Men det stopper ikke her.
Er du nødsaget til at vente 2 timer eller mere i lufthavnen, så har du samtidig ret til måltider og forfriskninger.
Flyhjælp.dk skriver dog, at det kræver fire kriterier overholdes:
At du har tjekket ind til tiden
At din flyforsinkelse er sket for senest 3 år siden
At det er flyselskabet selv, der er skyld i flyforsinkelsen
At dit fly lettede inden for EU (uanset flyselskab) eller landede inden for EU (hvis det er tale om et europæisk flyselskab)
Aflyste fly og forsinkelser
I opgørelsen fra Trafikstyrelsen står det klart, at hvor det tidligere var aflyste fly, der var den mest udbredte årsag til at klage, så har det både sidste år og i dette års første måneder være forsinkelser, der har udløst flest klager fra danskerne.
Og den udvikling kan muligvis være et tegn på, at der er opstået en øget viden blandt danske rejsende om, at de kan have krav på kompensation, hvis ikke flyselskaberne lever op til det, de skal:
"Det tyder på, at folk er blevet mere opmærksomme på, hvilke muligheder der er for at klage over forskellige typer af hændelser, og det er en positiv ting set fra et forbrugersynspunkt. Men samtidig er det vigtigt at understrege, at det ikke er alle forsinkelser, hvor man får medhold i en klage. Reglerne er ret klart definerede, så man kan også komme langt ved selv at undersøge, hvordan man er stillet", siger Louise Hertzum Andersen.