MSC blev grundlagt for over 25 år siden for at bekæmpe globalt overfiskeri.
MSC's aktiviteter omfatter certificering af bæredygtigt fiskeri og virksomheder i forsyningskæden, projekter, der understøtter forbedringer i fiskeriet for at opfylde de strenge miljøkrav, der er fastsat i MSC-standarden, og uddannelsesprogrammer, der påvirker forbrugernes købsbeslutninger over hele verden.
Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse.
"MSC har arbejdet i Danmark i mere end 15 år. Da MSC startede sin virksomhed i Danmark, kendte og forstod kun få repræsentanter for fiskeindustrien MSC-programmet. Der er dog sket meget i løbet af det årene. I øjeblikket er mere end 150 virksomheder i Danmark i forsyningskæden involveret i MSC-programmet, og salget af certificeret fisk og skaldyr på vores marked beløber sig til næsten 16.000. tons om året", siger Morten Fristrup, MSC Country Manager for Danmark. - Vi ønsker at anerkende indsatsen fra dem, der er med til at fremme markedet for bæredygtigt fiskeri og certificeret fisk og skaldyr, og med vores priser kan vi fremhæve de virksomheder, institutioner og mennesker som især har bidraget til udviklingen af MSC - programmet i Danmark.
Ledere i handling for havet
Tidligere års prisvindere i Danmark tæller bl.a. netværksorganisationen Etisk Handel Danmark og restaurantkæden Letz Sushi. Desuden har MSC’s internationale afdelinger uddelt priser tildelt virksomheder og institutioner i årevis, herunder: i Storbritannien, Australien, USA, Polen, Finland, Sverige og Spanien.
I år blev MSC’s årsmøde afholdt i Utzon-centeret i Aalborg sammen med organisationen ASC, som certificerer ansvarlig opdrættet fisk og skaldyr.
Som noget nyt afholdt MSC en afstemning og konkurrence i løbet af oktober måned op til årsmødet, hvor forbrugere blev inviteret til at stemme på det bedste MSC-produkt.
En særlig pris blev givet til vinderen af forbrugerafstemningen, med det af forbrugerne mest foretrukne produkt, der er tilgængeligt på det danske marked.
Vinderen af afstemningen "Bedste MSC-produkt 2024" var Amanda Seafoods’ Luksusrogn. Marketingchef for Amanda Seafoods, Bettina Rørbæk, der modtog prisen på årsmødet, udtaler:
"Det er med stor glæde, at vi ser Amanda Luksusrogn blive kåret som den klare vinder blandt de nominerede produkter – takket være den overvældende støtte fra danske forbrugere. Denne pris er en vigtig anerkendelse af vores fokus på bæredygtighed og kompromisløs kvalitet. Amanda Luksusrogn har været MSC-certificeret siden 2016, og vi er stolte af at tilbyde produkter, der ikke blot smager fantastisk, men som også bidrager til at fremme MSC-certificeret bæredygtigt fiskeri".
Årets Guldfisk-pris blev i år givet sammen med ASC, og gik til Rema 1000 Danmark, en klar leder på det danske marked i at tilbyde produkter med det blå MSC-mærke i sine egne (private label) mærker. Det er anden gang, at Rema 1000 modtager prisen og æren.
Tema: Udviklingen af redskaber i fiskeriet
En del af årsmødet i Aalborg fokuserede på at fortælle om, og debattere udviklingen af redskaber i fiskeriet.
I de senere år har fiskeriet især arbejdet med metoder til at reducere bundpåvirkning i form af styrbare trawldøre, der herved holdes fri af havbunden mens man trækker trawlet.
Efter spændende indlæg fra professor Barry O'Neill (DTU Aqua, Hirtshals), Chefbiolog Claus Reedtz Sparrevohn (DPPO), biolog Henrik S. Lund (DFPO) og fiskeribiolog Vivien Kudelka (MSC), debatteredes både mulighederne og forhindringerne ift. at implementere nye teknologier i fiskeriet.
MSC’s standard angiver ikke, hvilke metoder fiskerierne skal bruge for at forbedre deres fiskeri for at opnå en MSC-certificering:
"Men vi følger med interesse med i, hvilke afledte effekter programmet har på såvel redskabsudvikling som vidensindsamling om bestande og økosystemer, for den viden og de nye redskaber kan gavne andre fiskerier og bidrage til den kontinuerlige forbedring af fiskeriers praksis både indenfor og udenfor MSC-programmet”, fortæller Morten Fristrup fra MSC.
Alle mand på dæk
MSC-programmet involverer i øjeblikket fiskeri, der tegner sig for 19 % af de globale fangster.
Dette viser, hvor meget arbejde der stadig ligger foran os for at sikre, at alt fiskeri i verden foregår på en måde, der bevarer sunde hav- og havressourcer for fremtidige generationer. For at gøre dette muligt er det nødvendigt at intensivere aktiviteter fra flere forskellige sider.
Her spiller fiskeindustrien, detailkæder og alle os som forbrugere en vigtig rolle. Voksende forbrugerforventninger til bæredygtigheden af købte produkter påvirker producenternes og detailkædernes beslutninger om at udvide udbuddet af MSC-certificerede produkter.
Dette udmønter sig igen i større efterspørgsel efter certificerede råvarer, samtidig med at det påvirker flere fiskeres beslutninger om at fiske på en mere bæredygtig måde, takket være den vil de være i stand til at opnå MSC-certificering:
"MSC priserne er en udmærkelse til de virksomheder, der allerede sætter fremtiden for havets økosystemer først. Vi håber, at priserne vil motivere dem til at fortsætte deres indsats for at beskytte oceanerne, og at andre virksomheder på det danske marked vil blive inspireret til at følge eksemplet fra dette års vindere, udtaler Morten Fristrup fra MSC.