Det er ikke en joke: Ritter Sport tester ny variant

Julie Møller

164 uger siden

|

25/10/2021
Nyheder
Foto: Shutterstock.
Foto: Shutterstock.
Det, der blot skulle være en prank af danske fans af Ritter Sport, har fået den tyske chokoladeproducent til at teste en overraskende smagsvariant.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I juni lagde Ritter Sport et billede af en chokoladeplade med krydderurten koriander på brandets danske Facebook-side. Det var blot ét af flere sjove men falske bud på varianter, som danske fans er blevet præsenteret for.

Men koriander gør øjensynligt noget særligt ved folk. Billedet med koriander-chokoladen gik hurtigt viralt. Det er nået ud til 1,2 millioner brugere og har 33.000 kommentarer. 

Det skriver Ritter Sport i en pressemeddelelse.

Selvom det overvældende flertal af forbrugere på Facebook var kritiske over for koriander-varianten, besluttede tyskerne sig alligevel for at teste krydderurten som ingrediens, oplyser Ritter Sport.

Chokoladebarerne blev produceret i meget lille skala. Men forbrugerne skal ikke sætte næsen op efter, at koriander-baren kommer på hylderne, lyder det fra den danske importør af Ritter Sport.

“Der blev testet flere variationer med koriander, men ingen af dem bestod de indledende smagstests," siger Anne Mette Ovesen brand manager hos DK-Konfekture, som markedsfører Ritter Sport i Danmark.

Denne falske Ritter Sport med koriander er gået viralt på Facebook, og har fået den tyske chokolade-gigant til at teste den mærkelige variant. Foto: Ritter Sport.

Hun var selv overrasket over reaktionen på Facebook-posteringen med koriander-varianten.

“Det er helt vildt. Vi rammer virkelig et varmt samtaleemne ved middagsbordene. Derfor var det også skønt, at Ritter Sport lynhurtigt fik sat en test op,” siger Anne Mette Ovesen.

Til gengæld kom det ikke bag på hende, at Ritter Sport kunne finde på at teste koriander-chokoladen.

“De ville gerne være med på spøgen, men har samtidig en lang tradition for at udfordre forbrugernes opfattelse af chokolade. Ritter Sport var fx første til at introducere yoghurt i chokoladebarer tilbage i 1970,” siger Anne Mette Ovesen.

For at få testresultaterne hurtigt i hus testede Ritter Sport koriander-baren på virksomhedens chokolademuseum, Chokoworld, i Berlin. Normalt laves test med nye varianter på forsknings- og udviklingsafdelingen i Waldenbuch, Baden-Württemberg.

Men der er altså ingen variationer med koriander, der er endt ude på markedet.

Hjemme i Danmark har brand manageren dog ikke opgivet at inspirere til nye varianter.

“Vi har lige spurgt danske fans af Ritter Sport, hvilken #Ritterfake de drømmer om. Boller i karry lå højt på listen,” siger Anne Mette Ovesen.