Timelange køer til security, som ofte strækker sig over rigtig mange meter. Et højt antal af vrede passagerer, som har stået i kø i disse køer i flere timer, men alligevel ikke har nået igennem før deres fly afgik.
Det er den nuværende situation i Amsterdam Schiphol-lufthavn, hvor den fortsatte mangel på arbejdskraft lige nu skaber store problemer for både flyselskaber og ikke mindst de passagerer, som skal bruge timer og atter timer på at vente.
Lufthavnen har ellers normalt et ry som værende en af Europas - hvis ikke verdens mest effektive lufthavne. I 2021 var det verdens tredje mest travle lufthavn målt på passagertal. Det skriver CNN.
Men siden da er flykapaciteten blevet skåret markant, hvilket er til stor gene for flyselskaber som KLM. Senest er flyselskaberne blevet bedt om at lave reduktioner på 22 procent for den kommende vintersæson.
Det har fået det nationale luftfartselskab, KLM, til at lange ud efter ledelsen i Schiphol lufthavn. KLM mener, at det skader deres omdømme og kalder situationen for fuldkommen håbløs og uden perspektiv.
I løbet af sommeren valgte flere flyselskaber, herunder Air Malta, TUI og Transavia, at flytte fly fra Schiphol til andre lufthavne, fordi man ikke vil acceptere de vilkår, som ledelsen har udstedt.
Mange har lagt skylden på den dårlige ledelse, hvilket den administrerende direktør i Royal Schipol Group tog den fulde konsekvens af.
15. september meddelte Dick Benschop således at han trækker sig som direktør. Han fortsætter dog på posten indtil en afløser er fundet.