I 2013 var den samlede beskæftigelse i hele "Det Blå Danmark" med rederier, olie, gas, skibsbyggeri og afledt beskæftigede i andre brancher på 110.000. Siden 2003 er der tale om et fald på 14.000 i den direkte beskæftigelse i erhvervene.
I dag udgør står Det Blå Danmark for fire procent af dem samlede beskæftigelse i Danmark.
Det fremgår af en ny rapport over beskæftigelse og produktion, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har udarbejdet for Søfartsstyrelsen for at vise Det Blå Danmarks betydning for dansk økonomi.
Udviklingen dækker over en faldende tendens, der strækker sig tilbage fra 1990'erne, afbrudt af en stabil periode under 00'ernes højkonjunktur.
Den direkte beskæftigelse i skibsfarten er dog over 10 år uændret 11.100, og tallet dækker over personer med bopæl i Danmark.
- Mens skibsfarten har haft en stabil beskæftigelse, ser vi et fald hos underleverandører, der leverer udstyr til den maritime sektor, siger senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Jens Sand Kirk, der har udarbejdet rapporten.
En anden kilde til at vise rederiernes betydning for dansk økonomi er nationalregnskabstallene fra Danmarks Statistik.
Af tallene fremgår det, at rederibranchen i 2013 bidrog til eksporten med 180 milliarder kroner, hvilket svarer til 17 procent af den samlede eksport, der var på i alt 1020 milliarder kroner.
Trækkes udgifterne fra til at sejle rundt på verdenshavene, bidrager søfarten med 30 milliarder kroner til Danmarks samlede indkomst målt i den såkaldt bruttoværditilvækst, BVT. Det svarer til to procent.
Spørgsmål: Hvorfor er søfartens andel af eksporten på 17 procent, når det samlede bidrag til Danmark samlede indkomst kun er på to procent?
- Rederierne leverer en tjeneste, når de flytter varer fra eksempelvis USA til Asien. Det regnes med i Danmarks eksport og fylder meget, fordi vi er en stor søfartsnation.
- Når bidraget til Danmarks samlede indkomst alligevel ikke er større end to procent, skyldes det, at for hver gang rederierne omsætter en krone, går der rigtig mange penge til drift af skibe, ikke mindst til brændstof, siger Jens Sand Kirk.
Ifølge Danmarks Rederiforening fragter rederierne omkring 10 procent af verdenshandlen. Ser man på skibe udelukkende under dansk flag, er der tale om knap tre procent af verdenshandlen, for en del skibe sejler under andet flag.
/ritzau/