Under Super Bowl i 2002 så millioner med, da ølfabrikanten Budweiser viste en rørende reklame for deres øl. Siden blev den aldrig vist. Nu fortæller de hvorfor.
Det ses ofte, at man laver en forkortet version af sin Super Bowl-reklame og viser den på tv, efter den har været afspillet under verdens dyreste reklamepause. Men da Budweiser valgte at hylde de faldne under terrorangrebet 11. september 2001 i deres Super Bowl-reklame, blev den kun vist den ene gang.
I reklamen, som blev vist 3. februar 2002, ser man firmaets karakteristiske heste af racen Clydesdale, som bliver brugt i reklamer og for at promovere øllet, trave over en sneklædt Brooklyn Bridge og stoppe foran silhuetten af Manhattan.
Her bukker de én efter én for det sted, hvor de to tårne plejede at stå.
I anledning af fjortenårsdagen for terrorangrebet i New York, fortæller administrerende vicedirektør i Anheuser-Busch, der står bag Budweiser, Bob Lachky, hvorfor den rørende salut til de dræbte, aldrig blev vist igen.
Læs også: Ny Super Bowl-reklame får dit hjerte til at smelte: Hundehvalp kæmper for sin bedste ven
Det skyldtes hverken, at filmen var dårlig, kontroversiel eller gav dårlig reklame for ølfabrikanten. Firmaet ønskede bare ikke at tjene penge på det tragiske angreb, skriver Huffington Post.
Reklamen blev filmet få måneder efter terrorangrebet.
- Vi filmede i New York. Vi havde en helikopter over Brooklyn Bridge. Borgmester Guiliani lod os komme ind i byen. Det eneste filmselskab lige efter 11. september, der var i luften med helikoptere for at filme Clydesdale-hestene. Det var fantastisk. Helt fantastisk, siger Bob Lachky til The Blaze.
- Politiet var meget nervøse for alt, hvad der foregik i byen på det tidspunkt.
Se den rørende reklame herunder:
Følg Dagens Helte for flere lignende artikler: