Aldrig tidligere har danske rederier haft så mange skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS). Over 11 år er arbejdsstyrken på de knap 550 skibe vokset fra 6600 til 9500.
Det skriver Søfartens Ledere, der er fagblad for kaptajner og navigatører på baggrund af de seneste mønstringstal fra Søfartsstyrelsen.
Fremgangen er dog ikke smittet af på antallet af ansatte danske søfolk. Kun 2987 af de ansatte på DIS-skibene er danskere mod 3651 for 11 år siden.
Samtidig er fremgangen for udenlandske søfolk steget fra knap 3000 til 6500. Med andre ord, var hvert andet besætningsmedlem på skibene dansker for 11 år siden, mens det i dag kun er hver tredje.
Over de seneste 11 år er antallet af danske kaptajner skrumpet fra cirka 1000 til 850 - en nedgang på 12,5 procent. Overstyrmændene er i antal blevet reduceret fra 850 til 500 - svarende til en nedgang på 39,2 procent.
Antallet af førstestyrmænd er skrumpet fra omkring 400 til 220 - en reduktion på omkring 40 procent.
Direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), Lars Andersen siger, at skibsofficerer er ved at uddø som dansk profession.
-Tallene viser, at professionen som skibsofficer er inde i en ond cirkel.
- Konsekvensen af ikke at gøre noget er, at professionen set med danske briller simpelthen vil uddø. Man vil ende i den situation, at det eneste på skibet, der er dansk, er flaget, siger Lars Andersen til Søfartens Ledere.
Rederier med skibe i DIS sparer lønomkostninger fordi søfolkene får nettoløn, og dermed spares skatten.
/ritzau/