Men selvom prisen er rigtig, og udstyret er i orden, så får man alligevel hvad man betaler for. Det viser sig nemlig, at bilerne ikke er godt nok rustbeskyttet, hvilket kan blive dyrt på længere sigt.
FDM har foretaget en grundig gennemgang af en række af danskernes favorit biler. I alt fire biler blev undersøgt.
Det drejer sig om Chevrolet Spark, Kia Picanto, Seat Mii og Toyota Aygo. De to sidste er identiske med henholdsvis Skoda Citigo og VW Up og Citroën C1 og Peugeot 107. Dermed omfatter FDM's undersøgelse de fleste af markedets mikrobiler, og det vurderingen er, at billedet er det samme blandt de øvrige mikrobiler.
- Selv om der er forskel på, hvor godt bilerne er rustbeskyttet fra fabrikkernes side, var det kendetegnende, at rustbeskyttelsen enten var meget mangelfuld eller ikke-eksisterende. I mere eller mindre grad var den gal med enten døre, vanger, for- og bagbro, undervogn eller hulrum på alle bilerne. Derfor er det generelt FDM's anbefaling, at alle nye biler bliver rustbeskyttet, siger leder af FDMs tekniske rådgivning Jørgen Jørgensen.
Med den utilstrækkelige rustbeskyttelse risikerer bilejerne, at kunne se frem til enten store værditab eller efterregninger om bare få år, hvis ikke der gøres noget ved problemet. Det er nemlig dyrt bare at lade stå til.