En ud af 16 danskere har mindst én gang planlagt at købe en vare i en butik, bruge den og returnere den, før returretten er udløbet – og har på den måde ’lånt’ varen af butikken. Det viser en rundspørge, som YouGov har lavet for Søndagsavisen.
- Det er skræmmende. Der er tale om rigtig mange mennesker, som jo faktisk svindler. Det er meget overraskende, siger Lone Rasmussen, markedschef for Dansk Erhverv, til Søndagsavisen.
Det oftest tøjbutikker, der må lægge ryg til danskernes kreative lånemetode, forklarer Dansk Erhverv.
Et fremtrædende eksempel er i en sag fra starten af 2015, hvor en ung kvinde fik afvist at returnere en festkjole til butikken, fordi butikken mente, den var brugt. Det afviste hun og bragte sagen op i forbrugerklagenævnet.
Her kunne nævnet fastslå, at der både var foundation og sved på kjolen, og senere fandt de billeder fra facebook, hvor pigen var iført kjolen til sin forlovelsesfest. Hun tabte derfor sagen.
- Det var simpelthen så frækt og illustrerer tydeligt, hvad det er, butikkerne er oppe imod, siger Lone Ramussen.
Hun mener, at det specielt er returrettighederne på nettet, hvor man som forbruger har 14 dages fuld returret, der ’holder hånden over de brodne kar’. Derfor arbejder hun og Dansk Erhverv aktivt på at afskaffe returrettigheder på nettet.
Det er Forbrugerrådet Tænk dog ikke overraskende imod.
- Der er gode grunde til, at forbrugerne har returret på nettet, og det skal selvfølgelig ikke afskaffes. Hvis man skal tale om noget, er det, at forbrugerne skal have lovpligtig returret ved køb i en fysisk butik, for det har man jo ikke i dag, siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk.
Ifølge Forbrugerombudsmanden er der heller ikke nødvendigvis noget galt med at returnere en brugt vare. En nylig skrivelse fastslår, at man faktisk godt må tage en vare i brug og returnere den – men så har butikken også ret til at nedskrive varens værdi, når der gives penge retur.
Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: