Selvom danskernes forbrugslyst dalede en anelse i marts, så bød årets første kvartal samlet set på gode nyheder for de danske detailbutikker.
Detailsalget var 0,3 procent højere i første kvartal 2014 end i kvartalet før. Det er tilfældet, selvom detailsalget i marts faldt 0,1 procent i forhold til måneden før. Den samlede fremgang er en god nyhed for dansk økonomi, lyder det fra økonomer.
- Danskerne storforbruger ikke ligefrem, men selv en lille fremgang er godt nyt for de danske detailbutikker, men sandelig også for dansk økonomi som helhed.
- Væksten i dansk økonomi halter fortsat, og der er brug for øget privatforbrug i Danmark, hvis vi i 2014 skal fri af den lavvækstfælde, vi på femte år befinder os i, vurderer økonom Mira Lie Nielsen fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv i en kommentar.
Det var især salget af tøj, der trak detailhandlen ned i marts.
- Det var dog ventet som følge af, at vi i februar så en meget kraftig fremgang, som formentlig kan tilskrives, at den relativt milde vinter har lavet lidt forstyrrelser i købemønstrene, skriver Jes Asmussen, cheføkonom i Handelsbanken, i en kommentar.
Salget af fødevarer steg med 0,1 procent i marts, mens salget af andre forbrugsvarer var uændret.
- Det er stadig lidt svært at se konturerne af et kraftigt privatforbrugsdrevet opsving i tallene for detailomsætningen.
- Set med positive briller tegner der sig dog et billede af, at den meget markante nedtur i butikkernes omsætning siden 2007 er blevet vendt til en mere stabil udvikling over det seneste år, siger Jes Asmussen.
/ritzau/