Danskerne vil have frisk mælk. To tredjedele af forbrugerne peger på, at friskhed er det vigtigste, når der vælges mælk i kølerdisken. Det viser en ny undersøgelse, som analysevirksomheden Epinion har foretaget for Arla blandt 1.024 danskere.
Frisk mælk er et typisk dansk fænomen. Herhjemme bliver der stort set kun købt frisk mælk på køl. Danskerne køber stort set ikke varmebehandlet langtidsholdbar mælk, som spiller en langt større rolle i de fleste andre lande.
Det fortæller sociolog og specialist i fødevareforbrug Birthe Linddal fra foodfuture.dk:
- I mange europæiske lande som eksempelvis Spanien, Italien og Frankrig er forbrugerne ikke vant til den friske mælk. De drikker i stedet mælk, der er varmebehandlet ved meget høje temperaturer, den såkaldte UHT-behandling. Det gør mælken langtidsholdbar, men giver også en anden smag end den, vi kender fra den friske mælk herhjemme, siger Birthe Linddal og fortsætter:
Tiden fra ko til køler er blevet kortere med årene. Arla har netop fra i denne uge indført en friskhedsgaranti på mælken Lærkevang, der fremover vil være maksimalt 24 timer undervejs fra gård til butik.
Udover friskhed vægter omkring halvdelen af danskerne pris som en afgørende faktor, mens fire ud af ti danskere mener mælkens smag har en betydning, når de skal vælge mælk i køledisken.