Der er ingen tvivl. Coronakrisen har ramt alle i samfundet - på den ene eller den anden måde.
Nogle er blevet ramt hårdere end andre, og man har oplevet, hvordan virksomheder har måtte dreje nøglen om, fordi coronakrisen kom.
Coronakrisen har også fyldt i virksomheden JYSK i regnskabsåret 2019/20, alligevel kan de præsentere en ny rekordomsætning.
Det oplyser JYSK i en pressemeddelelse.
7,6 procent højere end regnskabsåret 2018/19
Virksomheden kan løfte sløret for en ny rekordomsætning på 30,5 milliarder kroner. Det er 7,6 procent højere end for regnskabsåret 2018/19, mens antallet af kunder er på niveau med forrige regnskabsår, på trods af at størstedelen af JYSKs butikker var tvangslukket i marts og april.
”Jeg er meget tilfreds med, at vi trods et år med store udfordringer har formået at øge omsætningen med 7,6 procent. Det skyldes en kombination af rigtig god fremgang, inden coronavirus ramte Asien og Europa, og at vi så en markant fremgang i forhold til samme periode året før, da vi genåbnede vores butikker,” siger CEO & President i JYSK, Jan Bøgh.
Han begrunder blandt andet den øgede omsætning med, at mange mennesker har valgt at bruge flere penge på hjemmet, i forbindelse med at grænserne lukkede, og folk indstillede sig på at holde ferie derhjemme.
”Der er ingen tvivl om, at mange mennesker har valgt at bruge rejsebudgettet på at købe nye møbler til huset og haven, og det har selvfølgelig haft en positiv effekt på salget hos JYSK. Samtidig har det givet os mulighed for at få kontakt til nye kunder, som har fået øjnene op for, hvad JYSK kan tilbyde,” siger Jan Bøgh.
Derudover har JYSK som mange andre virksomheder oplevet et markant løft i onlinesalget.
Online har JYSK også mærket fremgang. PR foto: JYSK.
Regnskabsåret er ikke klar endnu
Resultatet for regnskabsåret er først klar om nogle måneder, men Jan Bøgh forventer, at det ligesom omsætningen vil udvikle sig positivt.
”Coronavirus har resulteret i betydelige ekstra omkostninger på en lang række områder. Omvendt har situationen også gjort, at vi har udsat en række investeringer, fordi vi på grund af nedlukning ikke kunne gennemføre de planlagte aktiviteter, og derfor ikke har ombygget og åbnet så mange nye butikker som planlagt,” siger Jan Bøgh.
På den baggrund forventer han, at indtjeningen vil lande på et fornuftigt leje, som yderligere vil styrke JYSKs muligheder for at investere i det nye finansår og komme tilbage på et normalt aktivitetsniveau.
JYSK åbnede 106 nye butikker i regnskabsåret 2019/20, og de planlægger at åbne over 150 nye butikker inden 1. september 2021.
"Det vil også kunne mærkes i JYSK"
Samtidig understreger Jan Bøgh dog, at en konsekvens af coronakrisen kan blive, at det nye regnskabsår bliver endnu mere udfordrende end det foregående.
”Da de europæiske regeringer har holdt hånden under økonomien, har mange virksomheder ikke for alvor mærket de økonomiske konsekvenser af coronakrisen i det seneste regnskabsår. Jeg forventer, at det i højere grad vil ske i år, og hvis arbejdsløsheden for alvor stiger, får det selvfølgelig konsekvenser for forbruget. Det vil også kunne mærkes i JYSK,” siger Jan Bøgh.
JYSK åbnede 106 nye butikker i regnskabsåret 2019/20, og de planlægger at åbne over 150 nye butikker inden 1. september 2021. PR foto: JYSK.