Dansk kvinde blev offer for udbredt 'ferievane': Pludselig var hun over 11.000 kroner fattigere

Emil Martesen

18 uger siden

|

13/07/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Pludselig var hun over 11.000 kroner fattigere.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Et farvel til hverdagen og en tur udenfor landets grænser har i den grad fået en høj stjerne hos mange danskere.

En ferie til udlandet er nemlig for mange danskere et af højdepunkterne på året, som man bruger mange arbejdstimer på at spare op til.

Det er nemlig ikke altid helt billigt at jagte sydens varme og sol eller storbyernes pulserende byliv.

Dertil kommer, at ferien kan føre til uforudsete udgifter, og det var noget, en dansk turist måtte sande på sin tur til Thailand tilbage i maj 2023.

Det skriver Finans.

Med på ferien havde den kvindelige rejsende ikke så mærkeligt sin telefon, som hun i løbet af turens fire første dage flittigt benyttede sig af.

Over fire dage foretog hun 146 telefonopkald, sendte 37 sms’er og modtog 14 opkald, men hvad hun ikke havde bemærket var, at hun havde modtaget en SMS, hvori der stod, at hun ikke er dækket i Thailand, hvilket resulterede i en regning på 9.659,15 kr., et beløb, som CBB automatisk trak fra hendes konto.

Herefter lukkede CBB mobilkontoen på grund af manglende betaling.

Men sagen stopper ikke her.

For tilbage i Danmark indgav kunden en klage til Teleankenævnet, hvor hun krævede pengene retur.

CBB afviste dog prompte kravet med henvisning til, at forbruget var reelt, og at opkaldene var foretaget via kundens simkort.

Teleankenævnet understregede, at kunden som udgangspunkt hæfter for opkaldsforbruget, men anerkendte også, at CBB ikke havde advaret tilstrækkeligt om risikoen ved automatisk optankning.

Alligevel fandt ankenævnet, at kundens eget ansvar vejede tungere. "Det er dog også nævnets opfattelse, at klager selv burde have været opmærksom på, at opkaldsforbrug på en mobiltelefon i udlandet, herunder uden for EU, kunne indebære store omkostninger," fastslog nævnet.

Derfor blev klagen afvist, og kunden fik ikke de 9.659,15 kr. tilbage.

Men heller ikke det blev afslutningen på sagen.

Forsinkelser i registreringen af forbrug i udlandet betød nemlig, at yderligere efterregninger på 1.759,20 kr. kom til.

Samlet set løb ferien til Thailand op i 11.418,35 kr. mere end forventet for CBB-kunden, som lærte en dyr lektie om vigtigheden af at læse det med småt og kontrollere sit forbrug i udlandet.