Hvis du som investor ikke er meget for at afsløre dine aktiviteter på sociale medier som Facebook eller Twitter, kan løsningen allerede ligge klar til dig.
Begrebet hedder "social trading" og er hovedelementet bag det sociale netværk tradingfloor.com, der har danske Saxo Bank som initiativtager.
Det forklarer Rune Bech, Saxo Banks medie- og kommunikationsdirektør.
- Vi har en omfattende plan for, hvordan det her skal udvikle sig. Vi har også en global ambition med projektet, siger han.
Projektet giver i al sin enkelthed investorer mulighed for at se, hvad andre enten køber eller sælger af for eksempel aktier.
- Dybest set tror vi, at der globalt er plads til én stor spiller, ligesom der er plads til én Facebook, én LinkedIn, én Twitter og så videre, siger Rune Bech.
- Der er ikke plads til at være enten nummer to eller nummer tre på det her område.
Håbet er, at det danske initiativ går ud og får en global position for Saxo Bank i hele verden, lyder det fra direktøren.
- Det fascinerende ved tradingfloor.com er, at man som investor kan kigge ind og se, hvad andre investorer foretager sig.
- Præcis hvad køber og sælger de, hvordan genererer de deres resultat, og hvor dygtige er de til det, de gør, siger Rune Bech.
I arbejdet med hjemmesiden kan direktøren oplyse, at man har lavet en platform, som bygger på erfaringer fra de sociale medier.
Konceptet fra Saxo Bank giver de enkelte investorer mulighed for at trække gardinet til side i forhold til, hvad de handler og har af instrumenter. Dermed kan de vise deres resultater for andre med lignende interesser.
- Man kan vælge at forblive anonym og behøver ikke at tilkendegive, hvem man er. Men vi er garant for, at alt, der ligger af data, afspejler den virkelighed, som man som investor har genereret, understreger Rune Bech.
På hjemmesiden vil brugerne kunne sortere i en liste af andre investorer, hvor det er muligt at se de andre i kortene og finde ud af, hvad de har i deres portefølje, og samtidig få notifikationer hver gang, der foretages en handel.
- På den måde kan man beslutte, om man vil følge dem eller gøre noget andet, siger Rune Bech.
Betaversionen af mediet blev lanceret den 23. januar, mens den endelige version vil være i luften den 10. april.
/ritzau/