Bryggerigiganten Carlsberg kom ud af 2013 med et overskud på 7,78 milliarder kroner før skat mod 8,1 milliarder kroner året før, viser regnskabet for 2013.
Mens asiaterne stadig tyr til en drik fra Carlsberg, svigter europæerne og russerne den danske bryggerigigant. Omsætningen faldt med to procent på de vesteuropæiske markeder sidste år i forhold til 2012, mens det russiske marked faldt med otte procent.
Koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen siger, at 2013 har været præget af en udfordret makroøkonomi og ikke mindst de russiske salgsrestriktioners negative påvirkning af det russiske marked.
- Vi vil fokusere på at styrke vores russiske forretning, udvikle vores forretning i Asien for at udnytte regionens vækstpotentiale samt ændre vores vesteuropæiske forretningsmodel og organisation, siger Jørgen Buhl i en kommentar til regnskabet.
Og Carlsberg vil fortsat satse stærkt på Asien. I august sidste år begyndte man at bygge det første internationale bryggeri i Myanmar, der forventes at være driftsklart i anden halvdel af 2014.
Og i oktober 2013 startede man på at bygge et nyt bryggeri i Yunnan-provinsen i Kina, der skal stå klar i 2015.
Koncernens aktionærer bliver dog ikke snydt til trods for, at koncernen fortsat kan mærke, at forbrugerne er ramt af den finansielle krise. De kan se frem til at få et øget udbytte i forhold til året før.
For regnskabsåret 2013 foreslår bestyrelsen, at der udloddes et udbytte på otte kroner til aktionærerne. Siden 2009 har aktionærerne hvert år fået mere og mere retur fra deres investeringer.
I år regner Carlsberg med, at faldet vil fortsætte både på de vesteuropæiske og russiske ølmarkeder. Og det er krisen, der stadig kradser forbrugerne, der så i sidste ende beholder pungen i lommen og sparer på luksusdrikkevarer.
Bryggeriet forventer, at de asiatiske markeder fortsætter deres vækst på niveau med 2013.
/ritzau/