Når en kunde får en afgift for at holde ulovligt, ryger dele af pengene ned i kasseapparatet.
Det er dårlig stil, mener FDM, der opfordrer kunderne til at klage.
Selvom du sætter bilen i gear og kører mod supermarkedet for at høste de gode tilbud, så er det ikke sikkert, du sparer penge i sidste ende.
Flere supermarkeder og forretninger har nemlig indført parkeringsrestriktioner, som betyder, at det er nemt at få en bøde på flere hundrede kroner med hjem fra indkøbsturen, hvis du glemmer at stille p-skiven, eller shoppingen trækker ud.
Læs også: Mikael Bertelsen fik en p-bøde: Nu hyldes han for sit geniale svar
Det er ærgerlige penge som dog ikke kun havner i P-selskabets lomme. Nogle forretninger beholder også deres del, skriver FDMs medlemsmagasin Motor.
- Det er blevet mere reglen end undtagelsen, at supermarkeder, storcentre og selv mindre forretninger har indført parkeringsrestriktioner. Grundlæggende mener FDM dog, at parkering bør være en facilitet, som forretninger stiller til rådighed for deres kunder på samme måde som en indkøbskurv eller et kundetoilet. At man som kunde risikerer at blive afkrævet en P-afgift af selvsamme forretning, man netop har handlet i, mener vi, er en uskik, siger afdelingschef i FDM, Per Alkestrup.
FDM har talt med flere i branchen, som dog mener, at parkeringsrestriktionerne er til kundernes fordel, så andre bilister ikke snupper de eftertragtede pladser.
Læs også: Han troede, det var en p-bøde: Se den fantastiske seddel, en studerende fandt i forruden
Til det siger Per Alkestrup:
- Man kan godt lave parkering for kunderne uden restriktioner, ved at de for eksempel viser en bon eller på anden måde holdes skadesløse, selvom de får en P-afgift. Sværere er det ikke. Under alle omstændigheder kan vi kun opfordre folk, der har fået en P-afgift, til at klage til forretningen, de har handlet i. Kan butikken ikke se det urimelige i situationen, kan man som kunde altid vælge at lægge sine penge et andet sted fremover, siger Per Alkestrup og tilføjer:
- Det er dog vores indtryk, at langt de fleste forretninger faktisk er lydhøre, når kunder klager over en P-afgift, og forsøger at løse situationen til kundernes tilfredshed.
Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: