Efter 40 års samarbejde har verdens største fastfood-kæde, McDonald's, valgt at droppe samarbejdet med ketchup-kæmpen Heinz.
Heinz har nemlig skiftet ud i toppen af virksomheden og er nu ledet af Bernardo Hees, der tidligere stod i spidsen for fastfood-rivalen Burger King.
- Som et resultat af nylige ændringer i ledelsen hos Heinz har vi besluttet at lave en glidende overgang til andre leverandører over tid, lyder det fra McDonald's Corp i en meddelelse.
- Vi har talt med Heinz og planlægger at arbejde sammen om en problemfri og ordentlig overgang, lyder det fra burgerkæden, der har flere end 34.000 restauranter på verdensplan.
I februar blev Heinz overtaget af rigmanden Warren Buffetts Berkshire Hathaway sammen med brasilianske 3G Capital. Det betød, at Heinz bevægede sig nærmere Burger King, der er kontrolleret af 3G.
Heinz har ikke ønsket at kommentere tabet af kunden.
- Vi har en politik om ikke at kommentere vores kundeforhold, lyder det fra en talsmand.
Det er først og fremmest andre steder end i burgerkædens hjemland, USA, at kunder kommer til at mærke til ketchup-skiftet. For i USA er der kun Heinz-ketchup på restauranterne i Pittsburgh og Minneapolis.
McDonald's fyring af Heinz ventes at komme ketchup-konkurrenten Hunt's til gode.
Hos Burger King vil der stadig være Heinz på menuen. Her bruger man Heinz hos 80 procent af restauranterne.
/ritzau/Reuters