Der blev ikke købt helt så meget sodavand sidste år, som den verdenskendte læskedrikproducent Coca-Cola ellers kunne have håbet på.
I Coca-Cola's årsrapport for 2013 fremgår det, at nettoomsætningen faldt med to procent i 2013 til 46,9 milliarder dollar. Sidste års nettoomsætning lød på 48,02 milliarder dollar.
Generelt var det foregående år et svært et for Coca-Cola, der var presset af makroøkonomiske udfordringer i mange af sine markeder rundt om i verden.
- Mens vi bevæger os fremad i markeder, der fortsat er præget af global og økonomisk usikkerhed, så er de langsigtede fundamenter for vores forretning og industri uændrede, siger administrerende direktør Muhtar Kent i årsrapporten og fortsætter:
- En stigende middelklasse, en større urbanisering og et stigende privatforbrug i markeder rundt om i verden vil fortsætte med at føre til større efterspørgsel i forhold til vores drikkevarer, når forbrugerne trænger til en forfriskning.
Der var især en række af Coca-Colas markeder, som klarede sig bedre end andre i 2013.
I Tyskland blev der noteret en salgsvækst på to procent, det nordvesteuropæiske og nordiske forretningsområde steg en procent, mens det japanske marked solgte en procent mere.
Til gengæld var der knap så meget at glæde sig over på markederne i Kina og Indien, der udviklede sig langsommere end i de sidste par år.
Coca-Cola skriver i regnskabet for 2013, at flere af selskabets læskedrikke klarede sig fint gennem året, hvor produkter som Fanta, Sprite og - naturligvis - Coca-Cola var medvirkende til at hive producenten gennem et ellers svært år.
/ritzau/