Tv- og radioproducenten i Struer, Bang & Olufsen, har nedjusteret forventningerne til dette regnskabsår, da man ikke når den forventede omsætning. Og samtidig har man besluttet at lukke en lang række butikker i primært Europa. Det oplyser selskabet i en børsmeddelelse.
- For at fremskynde optimeringen af vores butiksnetværk har vi besluttet proaktivt at lukke op mod 125 dårligt præsterende butikker, hovedsageligt i Europa. Ovenstående har haft en negativ effekt på vores toplinje og vores forventninger til de finansielle resultater for regnskabsåret 2012/13. Vi har fortsat fokus på eksekveringen af vores strategi, ”Leaner, Faster, Stronger”, og tror fortsat på Bang & Olufsens fuldepotentiale, siger CEO Tue Mantoni i meddelelsen.
B&O havde sat næsen op efter en tocifret vækst i omsætningen, men i andet kvartal af regnskabsåret 2012/13 steg omsætningen kun med fem procent, og derfor kommer nedjusteringen og butikslukningerne nu.
- For at fremskynde åbningen af nye butikker i vækstmarkeder og for at forbedre sundheden i det nuværende detail-netværk, vil Bang & Olufsen åbne egne B1-butikker på vigtige lokationer og fremskynde lukningen af urentable butikker i modne markeder, lyder det i børsmeddelelsen.
Restruktureringen af forhandlernetværket forventes at tage 12-18 måneder, hvilket betyder, at selskabets ”Leaner, Faster, Stronger-strategi" kommer til at tage ét år mere end forventet.