Banedanmark er gået i gang med at gøre sporet klar, så de afsporede godsvogne kan komme tilbage på skinnerne og blive trukket væk sammen med den bageste del af toget – et arbejde, der begynder lørdag morgen. Samtidig er Banedanmark i gang med de mange forberedende arbejder for at få udbedret skaderne, så passager- og godstransporten kan genoprettes hurtigt muligt.
- Vi er i fuld gang med at forberede det omfattende arbejde med udbedre skaderne og skaffe de nødvendige materialer, så vi kan komme i gang med at gøre jernbanen klar efter afsporingen. Eksempelvis skal vi bruge 11.000 nye sveller til at erstatte de ødelagte sveller på den knap syv kilometer lange beskadigede jernbanestrækning. Over de næste dage får vi det fulde overblik og kender dermed også planen for udbedring af skaderne, og så vil det i begyndelsen af næste uge være muligt at give en prognose for, hvornår passager- og godstrafikken på strækningen kan genoptages, siger Steen Kristensen, sporchef i Banedanmark.
Godstoget blev afsporet torsdag eftermiddag ved Farris og fortsatte herefter op til syv kilometer i sydlig retning, inden det standsede nær Sommersted. Toget var på vej fra Sverige til Tyskland.
Alle passagertog mellem Vamdrup og Vojens er aflyst og erstattet med busser. På godsområdet arbejdes der intenst sammen med DB Netz på at få etableret muligheden for at køre gods over grænsen via Tønder-Niebüll.